EPN-V2

ABIO6000 Natural Science related to Nursing Course description

Course name in Norwegian
Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

In this course, the students are expected to acquire in-depth knowledge of how organs and organ systems function in relation to each other and how pathophysiological processes and medical conditions start and develop. This knowledge forms a necessary basis for the students' ability to observe, assess and identify symptoms in relevant patient groups.

Knowledge about the effects and side effects of drugs and an understanding of pharmacodynamic and pharmacokinetic principles will help to enable students to administer advanced pharmacological treatments in a professionally sound manner.

Students need knowledge about advanced medical treatment of failure of vital functions in connection with medical and surgical conditions in order to be able to take part in, perform and monitor advanced medical treatment and prevent complications from occurring during treatment.

The immune system of acutely and/or critically ill patients is weakened, leaving them particularly susceptible to nosocomial infections. To be able to care for acutely and/or critically ill patients, the students must acquire in-depth knowledge of the life of microorganisms, their virulence and how infection is transferred, as well as infection prevention work.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of how organs and organ systems function and how pathophysiological processes and medical conditions start, develop and are observed and treated
  • has in-depth knowledge of the life of microorganisms, their virulence and how infection is transferred, as well as infection prevention work in connection with acute and critical illness
  • has in-depth knowledge of pharmacodynamic and pharmacokinetic principles
  • has in-depth knowledge of the effects and side effects of pharmaceuticals used in the treatment of acutely and critically ill patients
  • has in-depth knowledge of the laws and regulations that regulate the use of medical equipment so that they can use such equipment in a safe and satisfactory manner and prevent patient injury

Skills

The student

  • is capable of analysing and taking a critical approach to existing theories on pathophysiological processes and medical conditions

Content

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Lectures and self-study.

Course requirements

None.

Assessment

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Permitted exam materials and equipment

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Grading scale

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Examiners

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

Course contact person

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
  • presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
  • innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)

Overlapping courses

Bestått - ikke bestått.