EPN-V2

ØASØK4500 Natural Resource Economics Course description

Course name in Norwegian
Naturressursøkonomi
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Norge har tilgang til et bredt spekter av naturressurser; petroleumsforekomster, mineraler, torsk og annen villfisk, skog, jordbruk, havbruk og vannkraft. Disse har hatt og har en stor betydning for verdiskapningen i Norge.

Økonomisk teori har lang tradisjon i å studere optimal utnyttelse av naturressurser fra et samfunnsperspektiv. Videre predikerer økonomisk teori at et uregulert marked i mange tilfeller ikke vil realisere en hensiktsmessig utnyttelse av naturressursene eksempler er overfiske og avskoging. Manglende oppmerksomhet om miljøeffekter, kan også gi uheldig bruk av naturressurser.

Dersom naturressursene blir utnyttet til samfunnets beste, vil de i de fleste tilfeller generer en ekstra gevinst som gjerne blir kalt ressursrente. Ressursrenten er profitt utover normalavkastningen på investert kapital. I Norge er det betydelig ressursrente i olje og gass, havbruk, vannkraft og til dels fiskeriene.

I Norge og til dels i andre land har det vært en konsensus at ressursrenten skal tilfalle alle. Myndighetene vil derfor ikke bare søke å regulere naturressursnæringer utfra effektivitetshensyn, men også utfra at ressursrenten skal tilfalle hele befolkningen.

  • Fakta om norske naturressurser med spesiell fokus på olje- og gass, vann-, sol- og vindkraft, havbruk, fiskerier og bioressurser (skog)
  • Klassiske økonomiske teorier for utnyttelse naturressurser; Hotelling knapphetsrente, Gordon-Clarke modellen for fiske, Faustmann reglen for skogbruk mm.
  • Regulering av naturressursnæringer gjennom deltagelsesbegrensninger, tildeling av omsettbare kvoter, ressursrentebeskatning mm.
  • Skattlegging av naturressursnæringer for å omfordele ressursrenten

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om:

  • viktige norske naturressurser; verdiskapning, offentlige reguleringer og generell markedsforståelse.
  • klassiske økonomiske modeller for optimal utnyttelse av petroleumsressurser, fiskerier, skogbruk og vann-, sol- og vindkraft.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomisk teori til å analysere uttaket av naturressurser i en uregulert tilstand og til å diskutere effekten av ulike reguleringer

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
  • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
  • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
  • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en semesteroppgave i form av et essay. Omfanget skal være på 5-7 sider. Essayet skal inneholde en økonomisk modell og ta opp en sentral ressurs-økonomisk problemstilling for Norge. Faglærer vil være behjelpelig med å finne problemstilling. Essayet skal besvares av to studenter i fellesskap.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

  • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk.
  • Obligatorisk øving innen trafikktelling.
  • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk.
  • Obligatorisk prosjektoppgave

Permitted exam materials and equipment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Grading scale

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Examiners

Gradert skala A-F.