EPN-V2

ØASØK4300 Industrial Organization Course description

Course name in Norwegian
Næringsøkonomi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til undervisnings­arbeid innenfor design, arkitektur, kunst og håndverk slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Emnet er rettet mot grunnskolen. Studenten opparbeider innsikt i fagets egenart og tilegner seg erfaring med læreplaner og hvordan bruke sin fagkompetanse inn i skolepraksis. Det legges vekt på å øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning.

    Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle potensialet hos hver enkelt elev.

  • Recommended preliminary courses

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

  • Required preliminary courses

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
    • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
    • kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
    • kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
    • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
    • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
    • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
    • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
    • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
    • kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
    • kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
    • har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
    • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • Learning outcomes

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

    • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
    • Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
  • Content

    • Grunnleggende spillteori
    • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
    • Horisontal (smak) og vertikal (kvalitet) produktdifferensiering
    • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
    • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
    • Nettverkskonkurranse og to-side markeder
    • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
    • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
    • Auksjonsteori

  • Teaching and learning methods

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om innhenting av relevant informasjon og kartlegging av brukeres medisinske, psykologiske og sosiale situasjon og behov
    • har inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeid innenfor helsetjenestene og på tvers av tjenester og tjenestenivåer, herunder dynamikker og arbeidsdeling innen helsetjenestene
    • har kunnskap om pårørendearbeid, familieperspektivet og biopsykososiale behov, herunder mindreårige pasienter og søsken/barn som pårørende

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ved hjelp av sentrale teoretiske perspektiver kartlegge og vurdere brukerens psykososiale situasjon og behov, inkludert beskyttelses- og sårbarhetsfaktorer
    • kan vurdere og iverksette tiltak som fremmer voksne og mindreårige brukeres/pasienters helse og psykososiale situasjon, herunder helhetlige tiltak med utgangspunkt i den enkeltes ressurser og behov
    • kan vurdere psykososiale behov og iverksette tiltak som ivaretar voksne og barn som pårørende
    • kan anvende formelle og uformelle samarbeidsmuligheter, herunder tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
    • kan anvende sosialfaglige perspektiver til å strukturere og formulere faglige resonnementer, samt bidra med disse i samhandling med helseprofesjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende egnede tilnærminger til kommunikasjons og relasjonsarbeid i sosialt helsearbeid og samhandle tverrfaglig
    • kan argumentere faglig og etisk, og bidra til profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helsetjenester
  • Course requirements

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav

    • To korte øvelsesfilmer.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

    • Individuell- og gruppeveiledning, samt prosessevaluering.
    • Interne filmvisninger og visninger av andre studenters arbeider.
    • Forelesinger med inviterte gjestelærere.

    Sykdom fritar ikke fra arbeidskravene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, vil ikke få avlegge eksamen. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Dette avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

    Undervisningsplanene vil gi nærmere informasjon om arbeidskrav og frister.

    Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ ikke godkjent

  • Assessment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Jon Jerstad