EPN-V2

ØASØK4300 Industrial Organization Course description

Course name in Norwegian
Næringsøkonomi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter. Studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å evaluere og predikere ulike utfall av konkurransen i markedet. Gjennom forelesninger og seminarer vil studentene lære seg å beherske sentrale spillteoretiske modeller for imperfekt konkurranse (oligopol): priskonkurranse, kvantumskonkurranse, nettverkskonkurranse, produktdifferensiering, etableringshindre, FoU og markedsføring. Vi vil også se spesielt på auksjoner.

  • Recommended preliminary courses

    ØASØK4100 Microeconomics.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studentene vil opparbeide seg:

    • En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
    • Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.

    Ferdigheter

    Studentene vil:

    • Kunne bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
  • Content

    • Grunnleggende spillteori
    • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
    • Horisontal (smak) og vertikal (kvalitet) produktdifferensiering
    • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
    • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
    • Nettverkskonkurranse og to-side markeder
    • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
    • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
    • Auksjonsteori

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen vil legges opp med 2 timer forelesning per uke. Videre vil det være et 2 timers seminar hver uke hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/ casestudiene.

  • Course requirements

    For å gå opp til eksamen, må man ha levert og fått godkjent en semesteroppgave. Semesteroppgaven vil utformes av faglærer, og skal besvares av to studenter i fellesskap. Ved ikke godkjent innlevering, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer gir beskjed om innleveringsfrister.

  • Assessment

    Skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Ekstern sensor vil sammen med intern sensor vurdere besvarelsene.