EPN-V2

ØASØK4200 Environmental Economics Course description

Course name in Norwegian
Environmental Economics
Study programme
Master Programme in Business Administration
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Economic activities impact the environment. Plastics end up in the ocean, producing one T-shirt consumes thousands of liters of water, and salmon farmers pour toxic chemicals into the seas to fight lice infestations. Economists see the natural world around them as providing environmental goods and services that we all enjoy, such as a lake to swim in, drinking water, or a forest that filters the air. Pollution to an economist is an unintended byproduct of activities that are otherwise desirable, like flying to New York, assembling computers, or eating dinner.

This course teaches students to think like economists about a wide range of environmental problems, from small, local ones to the biggest one of them all, climate change. Students learn about the economics of environmental regulation. We can try to reduce pollution in many ways: by providing information, `nudging´ people to `do the right thing´, subsidizing clean technologies, taxing emissions, creating cap-and-trade markets, banning substances, or signing up to international environmental agreements. The students learn how pollution crossing borders complicates the picture, and how trading goods affects where - and how much - pollution takes place. They will consider what taxing pollution means for other parts of the economy, and they will think about how green technologies are developed.

Recommended preliminary courses

Ingen hjelpemidler.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Knowledge

Students will gain insight into:

  • The fundamental ideas of the environment as provider of economic goods and services, and of pollution as being the unintended byproduct of economic actions.
  • About a range of important environmental problems caused by economic activity, and their economic characteristics.
  • Different economic types of regulation addressing pollution.
  • The importance of context in economic analysis of the environment.
  • Different methods to investigate the impact of pollution and regulations.

Skills

The students will learn:

  • How to use economic analysis and modeling to assess pollution.
  • How to use economic analysis to assess environmental regulation.
  • How to understand empirical evidence regarding environmental problems and potential solutions.
  • How to critically assess economic analyses directed at environmental problems.

Content

  • Basics: Externalities, public goods, Pareto efficiency, market failure, optimal pollution.
  • Static pollution (local air pollution)
  • Environmental regulation with economic instruments (taxes, subsidies, cap-and-trade)
  • Dynamic pollution (climate change)
  • International environmental agreements
  • Trade in goods and pollution
  • Green innovation
  • Green taxes and the double dividend
  • Behavioral environmental economics

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
  • har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke barn dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske utforskning og om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
  • har nyansert kunnskap om barns møte med ulike tekster, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling, og synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangre, matematiske problem, symboler og sammenhenger
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språklige og matematiske utvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
  • Praktisk arbeid i gruppe knyttet til barnekulturfestival. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst. Omfang: for eksempel tre sider tekst med skrift og bilde, innlegg på blogg eller en videosnutt på maksimum fem minutter.
  • Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
  • Presentasjoner i arbeidsgrupper - pedagogisk dokumentasjon knyttet til praksiserfaringer og forsterkningstema. Omfang: Om lag 30 minutter.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Seminar om kartlegging.
  • Seminar om offentlige tekster i barnehagen (med spesielt fokus på bekymringsmelding og brev til PP-tjenesten).
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek
  • Seminar om rom
  • Seminar om form og mønster.

Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Grading scale

Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 4000 ord, referanseliste kommer i tillegg.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til Ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Examiners

An external examiner will together with the internal examiner grade the exam.

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.