EPN-V2

ØASØK4100 Microeconomics Course description

Course name in Norwegian
Mikroøkonomi
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Required preliminary courses

Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 5-10 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av tekster, etikk, estetiske uttrykk og på sammenligninger av ulike retninger og former for religions- og livssynsutøvelse.

 

I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, dialog med og mellom barn og ungdom og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.

 

Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til modernitet, sekularisering og religions- og livssynskritikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.

Learning outcomes

Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design;fra første studieår. I emnet fokuseres det;på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt;praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

Content

  • Consumer theory
  • Production theory
  • Analysis of competitive markets
  • General equilibrium
  • Behaviour of firms with market Power
  • Game theory and competitive strategy
  • Externality and market failure

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskap;om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap;og utstyr.
  • har kunnskap om;helse, miljø og sikkerhet (HMS);i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;
  • har kunnskap om;materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
  • har kunnskap om;prinsipper og praksiser i;design for bærekraft og;bærekrafttematikk i;kunst.

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan anvende;relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
  • kan anvende;digitale medier;i;skapende arbeid og;formidling.
  • kan anvende fagbegrep;og fagteori;om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
  • kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
  • kan anvende HMS-tiltak;i materialbearbeiding og;verkstedarbeid.;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning;i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
  • kan;reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.

Course requirements

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes;aktiv deltagelse i undervisningen.;Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

Assessment

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;

Permitted exam materials and equipment

Individuell mappeeksamen som inkluderer:;

  • Material- og teknikkutprøvinger.
  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
  • Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord.

Eksamensresultat kan påklages.;

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F

Course contact person

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.