EPN-V2

ØASØK4000 Macroeconomic Policy Course description

Course name in Norwegian
Makroøkonomisk politikk
Study programme
Master Programme in Business Administration
Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

In macroeconomics, students try to understand the relationships between aggregate economic variables such as inflation, unemployment, income and production and why they vary. In this course, students will learn how economic policy such as monetary and fiscal policy can influence the macroeconomic situation. The course builds on Macroeconomics I.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has in-depth knowledge of

  • models that can be used to analyse economic policy
  • how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
  • how institutions can influence policies
  • financial crises
  • open economy, monetary unions

Skills

The student is capable of

  • explaining important relationships between macroeconomic variables
  • using models to analyse macroeconomic issues
  • analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
  • assessing current economic policy

Content

Undervisningen vil legges opp med 2 timer forelesning per uke. Videre vil det være et 2 timers seminar hver uke hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/ casestudiene.

Teaching and learning methods

Plenary lectures.

Course requirements

None.

Assessment

Written school exam (4 hours).

Permitted exam materials and equipment

Calculator (see separate regulations).

One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)

Grading scale

Grading scale A to F.

Examiners

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter. Studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å evaluere og predikere ulike utfall av konkurransen i markedet. Gjennom forelesninger og seminarer vil studentene lære seg å beherske sentrale spillteoretiske modeller for imperfekt konkurranse (oligopol): priskonkurranse, kvantumskonkurranse, nettverkskonkurranse, produktdifferensiering, etableringshindre, FoU og markedsføring. Vi vil også se spesielt på auksjoner.

Course contact person

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene vil opparbeide seg:

  • En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
  • Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.

Ferdigheter

Studentene vil:

  • Kunne bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg