EPN-V2

ØASØK3200 Economic thought and economic history Course description

Course name in Norwegian
Økonomisk tenkning og økonomisk historie
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.

Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».

Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende mikroøkonomi og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Det anbefales forkunnskaper i ØASØK1000 Mikroøkonomi og ØASØK1100 Makroøkonomi (eller tilsvarende).

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om: historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - samfunnsøkonomi og tverrfaglig analyse
  • innsikt i økonomiske systemer og hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn
  • kunnskap om kapitalismen, herunder dens karakteristika, opprinnelse, utvikling og forskjellige former
  • kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes samt utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre bruk av historiske og idéhistoriske kilder for å beskrive utviklingstrekk og utføre faglig analyse
  • sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet

Generell kompetanse

Studenten

  • oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn
  • oppøver evnen til kritisk akademisk tenkning
  • bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger, samt bevisstgjøres at økonomifaget kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskapelig

Content

· Økonomisk forståelse og analyse av samfunnet, og grunnlagsproblemer i den sammenheng

· Kapitalismen - sentrale mekanismer, historiske utviklingstrekk, forholdet kapitalisme/markedsøkonomi

· Historiske og teoretiske perspektiv på ulikhet (spesielt med hensyn på inntekt og formue). Mulige tiltak for å oppnå redusert ulikhet

· En fordypning som velges enten i økonomisk idéhistorie (om markedsøkonomi, forbrukersamfunnet, velferdssamfunnet, det moderne arbeidsliv) eller i økonomisk historie (norsk økonomi og økonomisk politikk)

Teaching and learning methods

Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
  • diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
  • redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
  • beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
  • anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
  • identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
  • gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
  • beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
  • drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
  • utføre effektiv møte- og gruppeledelse
  • drøfte veileders etiske ansvar

Assessment

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 4 workshops om veiledningsferdigheter

Grading scale

Ingen

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Gradert skala A-F