Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3200 Economic thought and economic history Course description
- Course name in Norwegian
- Økonomisk tenkning og økonomisk historie
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.
Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».
Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende mikroøkonomi og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Det anbefales forkunnskaper i ØASØK1000 Mikroøkonomi og ØASØK1100 Makroøkonomi (eller tilsvarende).
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om: historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - samfunnsøkonomi og tverrfaglig analyse
- innsikt i økonomiske systemer og hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn
- kunnskap om kapitalismen, herunder dens karakteristika, opprinnelse, utvikling og forskjellige former
- kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes samt utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre bruk av historiske og idéhistoriske kilder for å beskrive utviklingstrekk og utføre faglig analyse
- sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet
Generell kompetanse
Studenten
- oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn
- oppøver evnen til kritisk akademisk tenkning
- bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger, samt bevisstgjøres at økonomifaget kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskapelig
Content
· Økonomisk forståelse og analyse av samfunnet, og grunnlagsproblemer i den sammenheng
· Kapitalismen - sentrale mekanismer, historiske utviklingstrekk, forholdet kapitalisme/markedsøkonomi
· Historiske og teoretiske perspektiv på ulikhet (spesielt med hensyn på inntekt og formue). Mulige tiltak for å oppnå redusert ulikhet
· En fordypning som velges enten i økonomisk idéhistorie (om markedsøkonomi, forbrukersamfunnet, velferdssamfunnet, det moderne arbeidsliv) eller i økonomisk historie (norsk økonomi og økonomisk politikk)
Teaching and learning methods
Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
- diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
- redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
- beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
- anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
- identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
- gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
- beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
- drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
- utføre effektiv møte- og gruppeledelse
- drøfte veileders etiske ansvar
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching seminarer, gruppearbeid, praktiske øvelser og demonstrasjoner (workshops) og selvstudium. Gjennom hjemmeeksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 4 workshops om veiledningsferdigheter
Grading scale
Ingen
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Gradert skala A-F