Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK2000 Microeconomics II Course description
- Course name in Norwegian
- Mikroøkonomi II
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course is an intermediate course in Microeconomics built on the introductory course in Microeconomics I. The course takes an analytical approach to study microeconomics. It intends to develop rigorous, logical reasoning to understand economic concepts. While a majority of the economic theories are treated verbally and graphically, simple models based on elementary calculus are also introduced to examine certain economic issues in detail.
Recommended preliminary courses
Emnet er for ph.d.-studenter som har fullført og bestått emnet «Innføring i profesjonsteori PHDPR9130» og ønsker å fordype seg videre i profesjonsteoretiske spørsmål
Opptakskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
- doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Required preliminary courses
Profesjonsteori handler om kjennetegnene, utviklingen og den samfunnsmessige betydningen til profesjoner: en type yrker som skal bruke sertifisert kunnskap for å utføre samfunnsnyttige tjenester (f.eks. leger, sykepleiere, lærere, politi, advokater og sosionomer). Dette emnet byr på fordypning i sentrale profesjonsteoretiske temaer og posisjoner, og er tilpasset studenter som allerede har grunnleggende kunnskap om profesjonsteori.
Emnet har både en allmenn og en individuell komponent. Den allmenne fokuserer på utvalgte profesjonsteoretiske grunnlagsspørsmål, knyttet til profesjonsbegrepets innhold, endring og relevans. Den individuelle komponenten innebærer at deltakerne får fordype seg i en selvvalgt gren av profesjonsteorien, slik at de blir bedre i stand til å gjøre bruk av profesjonsteori i egen forskning.
Learning outcomes
Det er et krav at søkerne har fullført og bestått emnet «Innføring i profesjonsteori PHDPR9130» før de tar dette emnet.
Content
Emnet består dels av en allmenn komponent med vekt på utvalgte profesjonsteoretiske grunnlagsspørsmål som:
- Hva er profesjonsteoriens mest sentrale blindflekker og slagsider?
- Hvilke yrkesgrupper privilegeres i rådende forståelser av profesjonsbegrepet?
- Hvordan har forståelsen av profesjoner endret seg gjennom tidene?
- Hvilken rolle har profesjonsteori spilt for profesjonene selv?
- Er profesjonsbegrepet fortsatt relevant i dagens samfunn?
Emnet har også en individuell komponent der deltakerne får fordype seg i en selvvalgt gren av profesjonsteori gjennom skriving av et vitenskapelig essay (beskrevet nærmere nedenfor).
Undervisningsspråk
Norsk
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har viderekommen kunnskap innenfor feltet profesjonsteori
- har avansert kunnskap om et avgrenset profesjonsteoretisk område av særlig relevans for egen avhandling
- har bred kunnskap om nyere utviklingstrekk og utfordringer i profesjonsteori
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjøre bruk av profesjonsteori i egen forskning
- kan kritisk vurdere teorier om profesjoner
- kan lage koblinger mellom profesjonsteori og annen relevant litteratur
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan delta i debatter om profesjonsteori i internasjonale fora
- kan reflektere kritisk om profesjoners rolle i nye samfunnsutfordringer
Course requirements
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og gruppediskusjoner. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til diskusjoner underveis.
Deltagere vil bli informert om undervisningsplanen i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.
Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.
Assessment
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 80 prosent.
Emneansvarlig kan i enkelte og særlige tilfeller akseptere unntak fra nærværskravet. I slike tilfeller kan manglende deltakelse i undervisningen kompenseres ved ekstra aktiviteter eller oppgaver, etter avtale med emneansvarlig.
Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Arbeidskrav vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Permitted exam materials and equipment
Deltakere skal skrive et avsluttende vitenskapelig essay om et selvvalgt profesjonsteoretisk tema. Essayet skal ha en lengde på 3000 ord, +/- 10 % (referanselisten teller ikke med i ordtellingen).
Essayet skal til dels basere seg på en egenvalgt pensumliste på 250 sider (+/- 10 %.). Det skal også forholde seg aktivt til emnets fellespensum.
Vurderingen av essayet gjøres på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.
Essayet skal formatteres med dobbel linjeavstand, ha skriftstørrelse 12, og leveres som pdf-fil i Insperia.
Essayet må inkludere en redegjørelse for om og eventuelt hvordan KI-verktøy som ChatGPT er blitt brukt. Dersom man ikke har brukt slike verktøy kan man oppgi dette; dersom man har brukt slike verktøy forventer vi en spesifikk redegjørelse for hvordan.
Essayet må leveres senest 6 uker etter siste undervisningsdag. Det gis ikke anledning til forlengelse av innleveringsfristen. Unntak er sykdom som dokumenteres med sykemelding. Etter søknad kan det gis utsettelse tilsvarende den dokumenterte sykdomsperioden.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt, men bruk av KI-verktøy må redegjøres for (se eget punkt under «vurderings-/eksamensform).
Examiners
Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.
Course contact person
Essayet vurderes av emneansvarlig(e).
Klageadgang
Bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.