Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4600 Valuation for Auditors Course description
- Course name in Norwegian
- Verdsettelse for revisorer
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course explores the valuation concepts relevant for Auditors and how valuation for equity can benefit from a thorough financial statement analysis. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of value generation, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using the key concept of residual earning.
Recommended preliminary courses
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
- has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
- has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.
Skills
The student
- is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
- has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
- is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
- is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.
General competence
The student
- has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
- can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.
Teaching and learning methods
Learning approaches include lectures, in-class problem solving, group presentations, and group work.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.
Permitted exam materials and equipment
Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.
Grading scale
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Examiners
Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.
Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.