EPN-V2

ØARR4301 Public accounting Course description

Course name in Norwegian
Offentlig regnskap
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i regnskap- og budsjettbestemmelser for kommuner og staten. Regnskap i kommunesektoren og i statlig sektor har hvert sitt eget sett med lovverk, forskrifter, reglement, regnskapsprinsipper, regnskapsstandarder og regnskapsrapporter som i begge sektorer avviker vesentlig fra tilsvarende i privat sektor. I tillegg er regnskapet i begge offentlige sektorer nært knyttet sammen med det formelt vedtatte årsbudsjettet i hver kommune og det årlige statsbudsjettet siden disse er de formelle bevilgningsvedtakene som gir kommuner og statlige virksomheter fullmakt til å drive kommunal og statlig virksomhet som så skal gjenspeiles i regnskapene. For statsautoriserte revisorer og andre som skal arbeide i og opp mot offentlig sektor er dette helt grunnleggende kunnskap og ferdigheter om budsjett og regnskap i kommunal og statlig sektor som de må ha for å kunne gjøre dette arbeidet.

Recommended preliminary courses

The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

For kommuner og fylkeskommuner har studenten god kunnskap om

• sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner

• kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap• driftsregnskap og investeringsregnskap

• fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har

• regler for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger

• analyse av kommunale regnskaper inkludert bærekraft

For statlig sektor har studenten god kunnskap om

• ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten

• sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter

• sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket

• statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap• statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap

• analyse av statlige regnskaper inkludert bærekraft

Ferdigheter

Studentene kan

• føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap

• føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap

• koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år

• analysere et kommunalt og statlig regnskap

Generell kompetanse

Studenten har

• innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor

Teaching and learning methods

Forelesningene fokuserer på teori, praksis og oppgavegjennomgang. I tillegg legges det opp til individuell og gruppebasert løsning av oppgaver.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

•1 individuelt arbeidskrav som dekker kommunal sektor med 1-2 føringsoppgaver inkludert korte tekstkommentarer i regneark

• 1 individuelt arbeidskrav som dekker statlig sektor med 1-2 føringsoppgaver inkludert korte tekstkommentarer i regneark

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Through this course, students acquire insight into theories, analysis methods, instruments and institutional details relating to the functioning of modern financial markets. The first half of the course is devoted to modern portfolio theory, including the capital asset pricing model, multifactor models and the arbitrage pricing model. In the second half we will look at different class of financial products, including bonds, shares and derivatives.

Language of instruction is English.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • comprehensive knowledge of the theories that underly the modern portfolio theory
  • an advanced understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
  • advanced knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management, the capital asset pricing model (CAPM), and portfolio performance valuation

Skills

The student is capable of

  • using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
  • using relevant techniques to price a broad range of financial assets, including
  • finding and referring to information and academic material in finance theory
  • apply standard techniques in portfolio performance valuation

General competence

The student

  • can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
  • can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects
  • masters language and terminology of the academic field
  • can communicate about academic issues, analyses and conclusions in the field, both with specialists and the general public

Examiners

In class, the course includes:

  • Frontal lectures
  • Seminars
  • Time for students to work in groups on assigned problems

At home, the course requires that the student:

  • Work alone or in small groups on graded problem sets
  • Work alone or in small groups on non-graded assignments
  • Self study

Course contact person

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: 5 problem sets, each including 4 to 10 short questions, on which the student can work alone, or with another student

The objective of the problem sets is to give students an opportunity to apply the theories discussed in class.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.