EPN-V2

ØARR4100 Financial Accounting Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk og utvalgte norske regler med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.

Recommended preliminary courses

Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon

Required preliminary courses

I emnet gis en bred oversikt over fagfeltet kunnskapsorganisasjon og gjenfinning samt fordypning i temaet dokumentbeskrivelse.

Først gis en introduksjon til hvordan dokumentert kunnskap beskrives med den hensikt å oppnå mest mulig effektivt møte med brukers behov. Videre presenteres grunnleggende prinsipper for systemer som er utviklet for å formidle dette møtet og det gis en introduksjon til modeller av hvordan brukers behov mest mulig effektivt kan identifiseres. I emnet behandles dessuten grunnleggende teorier, metoder, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive, gjenfinne, tilgjengeliggjøre, velge og vurdere ulike typer dokumenter.

-

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har kunnskaper om faktorer som påvirker brukeren i informasjonssøkeprosesser
  • kjenner de viktigste begrepene innen teorigrunnlaget for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • har oversikt over de viktigste områdene der metoder og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning er implementert
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata og datakvalitet
  • har innsikt i datamodellering og databaseteori
  • forstår formålet med markeringsspråk for å beskrive og strukturere digitale dokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk

Teaching and learning methods

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Written assignment. Group work. Maximum 5 pages.
  • Coursework 2: Written assignment. Group or individual work. Maximum 5 pages.
  • Coursework 3: Written assignment. Individual work. Maximum 5 pages.

The group work will be carried out in groups consisting of 2-5 students, depending on the number of participating students in the course.

The coursework is part of the active learning experience for the students and helps prepare students for the final exam. It also serves as useful feedback about the effectiveness of the lecturer's teaching.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Course requirements

The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

Assessment

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell sekstimers eksamen. Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (jf. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus).

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Sentrale registreringsstandarder og metadataskjema. Detaljert oversikt over hjelpemidlene publiseres på nettsiden om hjelpemidler til eksamen ved semesterstart.

Pensumliste

BIB1200: Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1

Pensum høsten 2016.

Berget, G. (2010). Relasjonsdatabaser og datamodellering . [Oslo]: Høgskolen i Oslo og Akershus.

Coyle, K. (2016). FRBR, before and after: a look at our bibliographic models . Chicago: ALA Editions. Hentet 19. mai 2016 fra http://www.kcoyle.net/beforeAndAfter/ [Pensum: Kap. 2 og 8]

Dahl, J. H. B., Frost, T., & Tallerås, K. (2014) Innføring i XML . [Oslo]: Høgskolen i Oslo og Akershus. Tilgjengelig i fagets Fronter-rom.

Hegna, K. (2002). Universell bibliografisk kontroll: Mål, midler, teknologi. Hentet 19. mai 2016 frahttp://folk.uio.no/knuthe/dok/kathist/kataloghistorie.pdf

Hider, P (2011). Information resource description : creating and managing metadata . London: Facet. [Pensum: Kap. 1 og 2]

Holm, L. A. (2001). Funksjonskrav til bibliografiske poster: Sluttrapport. Hentet 04. mai 2017 fra https://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/frbr/frbr-no.pdf [Pensum: Kap. 1-4.]

IFLA (2009). Norsk oversettelse av Erklæring om internasjonale katalogiseringsprinsipper. Hentet 19. mai 2016 fra http://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/icp/icp_2009-nb.pdf

Katalogiseringsregler: Anglo-American cataloguing rules, second edition. (3. utg.) (2007). Oslo: Nasjonalbiblioteket. [2. utg. fra 1998 kan også benyttes med rettelser. Hentet fra http://www.nb.no/Bibliotekutvikling/Kunnskapsorganisering/Den-norske-katalogkomite/Revisjoner-til-Katalogiseringsregler]

Knutsen, U. (2013). Innføring i katalogisering . Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus.

Knutsen, U. (Red.). (2015). Katalogisering: Oppgavesamling. Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus.

Nordlie, R. (2014). Kunnskapsorganisasjon - «kjerneteknologi» for bibliotek- og informasjonsfag. I Bibliotheca Nova , 4-2014, 6-16. Tilgjengelig på: http://www.nb.no/content/download/9709/91724/file/NB-BibliothecaNova%200414nett.pdf

Manguel, A. (2009). Biblioteket om natten . Oslo: Aschehoug. [Pensum: Kap. 1 og 2.]

NORMARC: format for utveksling av bibliografiske data i maskinleselig form . (2012). Oslo: Nasjonalbiblioteket. [Finnes også i elektronisk utgave, versjon 1. desember 2015. Hentet fra http://www.nb.no/Bibliotekutvikling/Kunnskapsorganisering/Den-norske-katalogkomite/NORMARC] [Omfang ca. 260 sider i utskrift.]

Ray, E. T. (2003). Learning XML (2. utg.). Beijing: O¿Reilly. [Pensum: Kap. 1 og 2]

Taylor, A. G. & Joudrey, D. N. (2009). Organization of recorded information. I A. G. Taylor & D. N. Joudrey,The organization of information (3. utg., s. 1-38). Westport: Libraries Unlimited.

Verktøykasse

Dublin Core Metadata Initiative. Dublin Core Metadata Element Set, Version 1.1. Hentet 19. mai 2016 frahttp://www.dublincore.org/documents/dces/

W3Schools.com. (udatert). XML Tutorial . Hentet 19. mai 2016 fra http://www.w3schools.com/xml/

(Pensumliste ajour: 25. mai 2016)

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F

Grading scale

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Examiners

Svenn Jensen