EPN-V2

ØARR4100 Financial Accounting Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.

  • Recommended preliminary courses

    Studiearbeidet i emne 1 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i profesjonsfaglige forumdiskusjoner (Discussions). Et mål med disse diskusjonene er at studentene får utvikle, dele og reflektere sammen i et læringsfellesskap På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Studiet har et dobbelt fokus: Deltakerne utvikler sin egen faglige og profesjonelle kompetanse samtidig som de lærer å anvende sin nye innsikt overfor elevene sine. Studentene får opplæring i bruken av digitale verktøy til bruk i skolen, samtidig som de selv bruker IKT aktivt i studiearbeidet sitt.

    Som beskrevet i programplanen vil om mulig en av samlingene i emne 1 erstattes med en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York som ledd i instituttets internasjonalisering. Studentene får anledning til å praktisere språket i en autentisk kontekst, med muligheter for også å utvikle sin interkulturelle kompetanse.

    Praksis

    Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om formålet med finansregnskapet
    • har kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper
    • har solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk
    • har solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
    • har kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
    • har kunnskap om regulering av finansregnskap
    • har kunnskap om hva akademisk forskning innebærer innenfor regnskapsfeltet.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter
    • anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
    • utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
    • redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
    • utføre enkle empiriske forskningsmetoder

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig i et regnskapsfaglig miljø
    • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav.

  • Assessment

    Skoleeksamen (5 timer).

  • Permitted exam materials and equipment

    Emne 1 har fokus på begynneropplæring i engelsk med vekt på utviklingen av muntlige ferdigheter - lytting, tale og samtale - der språklige grunnelementer som vokabular, fraser og setningsstrukturer, grunnleggende grammatikk, enkle læringsstrategier og møte med bildebøker og andre engelskspråklige tekster til bruk i opplæringen har en viktig plass. Analyse av læreplanverket og diskusjon om hva som vil være en systematisk og god progresjon gjennom barnetrinnet vil stå sentralt. Slik vil enkelte læringsutbytteformuleringer være relevante i både emne 1 og emne 2, men med litt ulik vekt når det gjelder innhold. Hovedtemaene i emne 1 er beskrevet under Innhold nedenfor.

  • Grading scale

    Opptak til studiet.

  • Examiners

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, uttalemønstre, vokabular og grunnleggende grammatiske strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer utvikling av muntlig engelsk
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
    • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
    • har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen, med vekt på lek og andre praktisk-estetiske arbeidsmåter
    • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
    • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen
    • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på muntlig kommunikasjon
    • har kunnskap om kartleggingsverktøy til bruk i begynneropplæringen
    • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale medier, bidrar til på barnetrinnet
    • har kjennskap til ulike læremidler som kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan veilede elever i deres muntlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god muntlig språkmodell for elevene
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
    • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, tale og samtale og et gradvis større ordforråd for alle elever
    • kan legge til rette for elevers møte med ulike engelskspråklige tekster i form av lek og andre praktisk-estetiske uttrykksformer
    • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
    • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan kritisk vurdere lærebøker, digitale og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
    • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
    • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget