EPN-V2

ØAMET4000 Applied Statistical Methods Course description

Course name in Norwegian
Statistiske metoder
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

The course builds on a course in social science research methods at bachelor's degree level and a foundation course in statistical methodology. Knowledge of spreadsheets (such as Excel) or database programs is an advantage. This course is a compulsory common course that students are recommended to take in the first semester of the programme. Through a series of exercises, students develop their skills in practical use of quantitative data.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

Knowledge

The student

  • in-depth knowledge of relevant analysis methods
  • insight into the use of quantitative data in academic work and professional life
  • an understanding of how models are used in social sciences, and is capable of relating research questions, context and data to the choice of method

Skills

The student is capable of

  • analysing quantitative data to answer research questions
  • planning own quantitative research and assess the results of others

Content

The research process:

  • Use of models
  • Forms of validity, causality
  • Reporting and presentation

About quantitative data:

  • Different data sources: experiment, survey, naturally occurring data and register data
  • Multi-item measures

Teaching and learning methods

Varied forms of teaching will be used, and the course will combine lectures, guest lectures, class discussions and practical computer exercises.

Course requirements

Five assignments for submission to be prepared by groups of up to five students. The total scope of the submissions shall not exceed 20 pages. All the assignments must be approved before a student can sit the exam in the course. If the assignments are not approved, the student will be given one opportunity to submit a new or improved version. The lecturer will inform students about the deadlines for submission.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver og læremidler for engelskfaget
  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er drøfting av sentrale teoretiske begreper innen språklæring og -undervisning, utvikling av studentenes egne skriveferdigheter og arbeid med digital tekstbehandling.
  • Oppgave i par i form av lydfil på 2-3 minutter fra hver student og skriftlig tekst på 500 ord +/- 10% fra hver student. Oppgaven fokuserer på arbeid med læreplanen og læremidler og læreren som språkmodell, samt utvikling av studentenes digitale kompetanse.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Examiners

An external examiner will grade the exam papers together with an internal examiner.