EPN-V2

ØAMET4000 Applied Statistical Methods Course description

Course name in Norwegian
Statistiske metoder
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap. Gjennom en serie med øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS) er en fordel. Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
    • innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
    • forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
    • forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
    • knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
    • planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
    • tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
    • kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten
  • Content

    Forskningsprosessen:

    • ­ Bruk av modeller.
    • ­ Validitetsformer, kausalitet.
    • ­ Rapportering og presentasjon.

    Om kvantitative data:

    • ­ Ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata.
    • ­ Multi-item mål (sammensatte mål): indekser og skalaer.

    Analyse:

    • ­ Multippel lineær regresjonsanalyse.
    • ­ Logistisk regresjon.
    • ­ Faktoranalyse.
    • ­ Reliabilitetsanalyse.
    • Bruk av statistikkprogrammer.

    Lineær regresjonsanalyse:

    • Utledning av estimatorer.
    • Tolkning av estimater, statistisk usikkerhet.
    • Forutsetninger.
      • Forventningsrette og effektive estimatorer.
      • Gauss-Markov-forusetningene.
      • Testing av forutsetninger.
      • Strategier for håndtering av brudd på forutsetninger.
    • Modellbyggingsverktøy.
      • Transformasjoner av variabler, ikke-linearitet.
      • Dummyvariabler.
      • Interaksjonsanalyser.
  • Teaching and learning methods

    Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.

  • Course requirements

    Fem innleveringer i grupper med inntil fem deltakere. Det totale antall sider for alle innleveringene skal ikke overstige 20 sider. Alle innleveringer må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Dersom innleveringene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir informasjon om frister for innlevering.

  • Assessment

    Skriftlig eksamen under tilsyn på fire timer holdes i slutten av semesteret.

    Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med forskrift om studier og eksamen ved HiOA.

  • Permitted exam materials and equipment

    Kalkulator (se eget reglement).

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Ekstern sensor vil sammen med intern sensor sensurere besvarelsene.