Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Samfunnsvitenskapelig metode er sentralt for å forstå og beskrive ulike sider ved mennesker og organisasjoner. Dette kurset gir innsikt i hvordan kvalitative og kvantitative metoder brukes for å forstå menneskers erfaringer og organisasjonsdynamikk, enten det er for å forbedre kommunikasjon, utvikle markedsstrategier eller lede endringsprosesser. Kvalitativ metode gir en dypere forståelse av menneskelige opplevelser og organisasjoners nå-situasjon, mens kvantitativ metode hjelper deg å identifisere mønstre og sammenhenger i data - begge avgjørende for å ta gode beslutninger.
I løpet av kurset lærer du hvordan du utvikler problemstillinger, samler inn, analyserer og rapporterer kvalitativ og kvantitativ data innen økonomisk-administrative områder som kommunikasjon, markedsføring, finans, organisasjonsadferd og ledelse. Dette gir deg et solid grunnlag for å undersøke komplekse sosiale fenomener og organisasjonsdynamikk, samt for å gjennomføre en bacheloroppgave.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
- sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
- ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
- relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
- ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
- ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
- Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
- hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
- regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
- ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
- etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på
Ferdigheter
Studenten skal:
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
- planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
- vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
- reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
- anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
- kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
- ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
- reflektere over særlige utsatte barns rettsvern
Generell kompetanse
Studenten:
- er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
- har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
- kritisk vurdere kvaliteten på og premissene for kvalitative og kvantitative undersøkelser
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
Teaching and learning methods
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:
- En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.
Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.
Permitted exam materials and equipment
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Emnet handler om utsatte barns og unges hverdagsliv i ulike institusjoner, med hovedvekt på arbeidet i barneverninstitusjoner. Emnet viser hvordan barnevernspedagogen kan ta i bruk kunnskap fra ulike fagdisipliner som juss, psykologi, sosiologi, og pedagogikk å kunne hjelpe barnet gjennom miljøterapeutisk og sosialpedagogisk arbeid. Emnet tar også opp ulike perspektiver på barn og unges psykisk og fysiske helse, og hvordan vanskelige omsorgssituasjoner kan påvirke barn og unges psykologiske utvikling. Studentene velger et aktivitetsfag som en tilnærming i arbeidet med barna/ungdommene i ulike institusjoner.
Course contact person
Ingen forkunnskapskrav.