EPN-V2

ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Undervisningsspråk. Norsk

Recommended preliminary courses

Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering

Teaching and learning methods

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

To gruppeoppgaver, en kvalitativ og en kvantitativ, på inntil 12 sider totalt.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Assessment

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • knows various definitions of culture
  • has broad knowledge about various business cultures
  • has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
  • has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
  • has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
  • knows the most influential theories of cross-cultural communication

Skills

The student

  • can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
  • can communicate well within a professional, intercultural context
  • can work well in international teams
  • can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
  • can analyze, compare and contrast different business cultures
  • is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
  • can present and discuss business issues in an international and intercultural context

General competence

The student

  • can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
  • can function well in most professional intercultural situations
  • has developed his/her cultural sensitivity

Examiners

The pedagogical approach includes:

  • Lectures, group work, discussions, case work
  • Student presentations
  • Independent study

Regular attendance and active participation in classroom activities are expected.

Course contact person

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: An oral presentation on an assigned topic, 2 or 3 students together (10-15 minutes per group)
  • Coursework 2: An individual written assignment - application of theory to a specific case (2-3 pages)

Feedback will be given on both assignments.

The purpose of these assignments is to make the students reflect on and use the syllabus actively and help them prepare for the exam in Cross-Cultural Communication.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.