Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.
Undervisningsspråk. Norsk
Recommended preliminary courses
Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
Teaching and learning methods
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
To gruppeoppgaver, en kvalitativ og en kvantitativ, på inntil 12 sider totalt.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Assessment
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på 4 timer.
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.
Undervisningsspråk: Norsk
Examiners
Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
- kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
- kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
- kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll
Ferdigheter
Studenten;kan
- fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
- forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
- utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
- beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
- foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
- identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
- drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
- har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll