EPN-V2

ØAMAS5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GKP2100 Kroppsøving 1, emne 1.

Gjennom arbeidet med Kroppsøving 2 skal studenten øke sin faglige kunnskap og praktisk-didaktiske kompetanse, samt videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid innenfor begynneropplæring i kroppsøving. Mangfoldighet og forskjellighet i elevgruppen i skolen blir belyst, og kroppsøvingsfaget blir drøftet i en tverrfaglig sammenheng. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse, samt treningsprinsipper for barn. En FoU-oppgave inngår i emnet.

Required preliminary courses

Anbefalte forkunnskaper tilsvarende Organisasjonsforståelse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
  • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om dannelsesperspektivet
  • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving på trinn 1-7
  • har kunnskap om bevegelsesmiljø, aktivitet og treningsprinsipper egnet for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppslige bevegelser
  • kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
  • kan videreutvikle sitt aktivitetsrepertoar, sin kroppslige erfaring og arbeidsmåtar for å lede differensiert læringsaktivitet
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenking og innovasjon av faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
  • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Teaching and learning methods

Understanding how accounting choices influence the transparency, interpretability, and overall quality of financial information lies at the heart of this course, Valuation for Accountants. This course builds on foundational accounting principles to help students read, analyze, and interpret financial statements effectively. It bridges technical knowledge with real-world applications, enabling students to make informed decisions about investments, resource allocation, and business valuation. The course is ideal for students pursuing degrees in accounting, finance, business management, or related fields, aiming to build a strong foundation in financial statement analysis and valuation.

Course Objectives:

  • Understand the accounting principles behind financial reporting
  • Understand the role and importance of financial statements in business decision-making
  • Analyze and interpret financial statements, including the income statement, balance sheet, and statement of cash flows
  • Learn to assess accounting and financial statements quality, and identify potential manipulation
  • Forecast financial performance and apply valuation methods for public and private firms
  • Explore strategic frameworks for evaluating business operations, including SWOT and competitive analysis
  • Examine how ESG performance impacts valuation and decision-making

Language of instruction is English.

Course requirements

None.

Assessment

Eksamensform

Eksamen i Kroppsøving 2 består av to deleksamener:

Deleksamen 1:

Individuell praktisk-muntlig eksamen. Omfang: 30 minutter.

Eksamen inneholder en praktisk undervisningsdel og en muntlig del med oppgaver fra hele pensum.

Deleksamen 2:

Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Deleksamen 1:

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Deleksamen 2:

Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Permitted exam materials and equipment

Learning approaches include lectures, in-class problem solving, class discussions, and group work.

Grading scale

The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

  • Coursework 1: One written group assignment (maximum two pages)

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirement has not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

Examiners

Deleksamen 1:

Det benyttes interne sensorer.

Deleksamen 2:

Det benyttes intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.

Course contact person

Erik Døving