EPN-V2

ØAMAS5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

The master's thesis is a final independent, limited research project that shall be based on the knowledge, skills and competence that the student has acquired during the programme. Preparations for work on the master's thesis should begin at an early stage of the programme, but the work starts in earnest in the third semester. A start-up meeting is held, and students have to submit a project description for their master's thesis. Each group of students is then assigned an academic supervisor. However, it is not uncommon for the students to have been in contact with one or more potential supervisors already during the preparation of the project description.

Required preliminary courses

See "Content and Structure" in the Programme description.

Learning outcomes

A list of reference aids allowed will be published on our website.

Teaching and learning methods

Letter grading A-F.

Course requirements

In addition to the course instructor, an external or internal examiner will be used for all the exams. The exam questions will be approved by an external examiner.

Assessment

Exam in English from upper secondary school or equivalent knowledge of English. A large part of the syllabus is related to subjects within business and economics.

Permitted exam materials and equipment

Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermedbehov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogiskveiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner.Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer iveiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet tilpraksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen somlæringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.

Grading scale

Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.

Examiners

Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tilleggkreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning.Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravetikke er oppfylt.Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning oginternasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.

Course contact person

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:KunnskapStudenten har kunnskap om

  • teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
  • kommunikasjon og samspill
  • barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
  • hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
  • praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.

FerdigheterStudenten har ferdigheter i

  • å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
  • kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
  • har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
  • kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
  • kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet