Programplaner og emneplaner - Student
ØAJUR2100 Corporate Law Course description
- Course name in Norwegian
- Foretaksrett
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper
- kjennskap til grunnleggende skatteforvaltningsrett
- kjennskap til reglene om inntekts- og formuesbeskatning for personer, og skal kunne forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for personer
- kjennskap til reglene om fradrag i utlignet skatt
- kjennskap til sentrale regler for skattebetaling
- kjennskap til sentrale regler for beregning av arbeidsgiveravgift
- kjennskap til hvilke transaksjoner og hendelser vedrørende eierskap og egenkapital som kan utløse skatt
- kjennskap til og skal kunne forklare skattemessige virkninger av opphør av virksomhet og likvidasjon av selskap
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse og sette opp beregning av alminnelig inntekt fra næring (EPF, AS, ANS)
- beregne skattekostnad, betalbar skatt og utsatt skatt for aksjeselskaper
- bruke gjeldende regler for beskatning av aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og innehaver av enkeltpersonforetak (foretaksmodellen) for å fastsette grunnlag for beskatning
- gjennomføre omdanning av ENK til AS
- bruke gjeldende regler for å beregne skattemessige virkninger av virksomhetsoverdragelse
- vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
- ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
- fastsette inngangsverdi mv. for arving /gavemottaker
- fastsette arveavgiftsgrunnlag for virksomhet, aksjer og andeler og beregne arveavgift
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap innen ovennevnte rettsområder og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- kan se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Required preliminary courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav,
- Enten: Arbeidskrav 1: Skriftlig, individuell redegjørelse for oppgitt skatterettslig problemstilling. Besvarelsen skal være på maks 5 sider. Formålet er å vise innsikt i utvalgte prinsipper eller regelsett og vilkår, sammenheng i skattesystemet og skattepolitisk formål.
- Eller: Arbeidskrav 2: Deltakelse på 3 av 4 seminarer
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Learning outcomes
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
Teaching and learning methods
Gradert skala A - F
Course requirements
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Assessment
Erik Friis Fæhn
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
Ferdigheter
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
Generell kompetanse
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Examiners
Det er 2 arbeidskrav i emnet.
Det første arbeidskravet vil dreie seg om hvordan lykkes med markedsføring i praksis. Arbeidskravet er individuelt og det vil være 3 aktiviteter som inngår i arbeidskravet. I hver aktivitet vil det være faglig tekst og video som beskriver forhold ved markedsføring i praksis, etterfulgt av noen kontrollspørsmål om innholdet i materialet som må besvares. Arbeidskravet vil bli gitt gjennom Canvas på bestemte tidspunkter gjennom semesteret, og for å få godkjent arbeidskravet må studenten gjennomføre alle 3 aktiviteter.
Det andre arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.
Course contact person
The course focuses on the physical, technical and radiobiological aspects of planning proton radiotherapy treatment. The course includes equipment, fixation, imaging, dose planning and assessment of dose distribution as well as quality assurance of planned proton radiotherapy.