EPN-V2

ØAETI4000 Ethics and CSR Course description

Course name in Norwegian
Etikk og bedriftenes samfunnsansvar
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

How are ethical considerations addressed internally within enterprises and other organisations? Among other things, the course deals with the ethical conditions set out in the regulatory framework for corporate social responsibility and ethical issues that arise within or outside these limitations.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of ethical theories and the range of issues that fall under the scope of the concept of "corporate social responsibility"
  • in-depth knowledge of the different forms of corporate social responsibility that can apply in connection with enterprises' financial and other economic transactions and in enterprises' organisation, management and relationship with employees
  • awareness of the general importance of own integrity in different situations

Skills

The student can

  • make systematic descriptions and analyses of situations in which values and/or actions come into conflict with each other. This applies both to situations that arise in relation to enterprises and everyday conflicts
  • take responsibility for decisions and giving grounds for his/her own assessments of values at stake in concrete cases
  • understand and communicate the moral values at stake for themselves and others

Content

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Teaching and learning methods

The teaching methods will include both lectures and group work with practical examples and reviews of cases. The students will give oral presentations of reasoned conclusions. The course activities will also include discussions or adversarial consideration of disputed issues.

Course requirements

Språk- og fortellingsmangfold er en del av barnehagehverdagen; barna er på ulike stadier i sin språkutvikling og de har ulike repertoarer av språk og dialekter. I tillegg har barna erfaringer med ulike fortellingsunivers, sjangre, formidlingsformer og medier: barnelitteratur, eventyr og religiøse fortellinger, prosa, dikt og sanger, kapittelbøker, bildebøker og animasjonsfilmer, høytlesning, gjenfortelling og improvisasjon, osv. Barnehagen skal åpne for forståelse og legge til rette for dialog og medvirkning. Fortellinger inviterer til fellesskap og forståelse og gir rom for samspill og dialog.

I dette emnet skal studentene arbeide med språklig mangfold og teorier om barns språklige utvikling med fokus på flerspråklighet. Studentene vil få reflektere over egne språklige erfaringer og diskutere disse i lys av kategorier som språk, dialekt, variant og aksent. Studentene skal reflektere over hvilke forståelser av språk, språkutvikling og språkmangfold som ligger til grunn for barnehagens praksis.

Videre skal studentene i dette emnet utforske et mangfold av fortellinger fra ulike kontekster og i ulike formater. I arbeidet med fortellingsdidaktikk og formidling vil studentene lære om ulike innfallsvinkler til fortellinger, øve seg som fortellere og diskutere fortellinger i barnekultur, populærkultur og religion.

Studentene vil undersøke digitale verktøy til produksjon av fortellinger, til formidling av fortellinger og som kilder til fortellinger. Emnet omfatter spørsmål om etikk, dømmekraft og refleksjon som reises når teknologi blir en del av barnehagens arbeid med flerspråklighet og fortellingsmangfold.

Emnet inngår som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske innfallsvinkler til språklig mangfold
  • har avansert kunnskap om barns flerspråklige utvikling
  • har inngående kunnskap om fortellingsanalyse, fortellingsdidaktikk og barns fortellinger
  • har kunnskap om fortellingsmangfold i barnelitteratur, barnekultur og kulturelle og religiøse tradisjoner
  • har kunnskap om teorier om multimodalitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over barns språkutvikling med utgangspunkt i teorier om språk og språkmangfold
  • kan analysere og reflektere over barnehagens språkmiljø og lede arbeid med fokus på språk og fortellingsmangfold
  • kan lede skapende prosesser i samspill med barn og ansatte der barn får erfaring med å fortelle i ulike formater
  • kjenner konkrete metoder for digital formidling av fortellinger i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for et godt, inkluderende og variert språkmiljø for alle barn
  • kan legge til rette for at barnehagepersonalet involveres i arbeid med fortellinger for, med og av barn.
  • kan formidle fagstoff om flerspråklighet og fortellingsmangfold både til egen personalgruppe og til barnehagefeltet

Grading scale

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, forberedte studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.

Examiners

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav utføres individuelt og må være gjennomført og godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal produsere en podkast-episode om språklig mangfold på om lag 15 minutter.
  2. En skriftlig fagtekst knyttet til fortellingsmangfold på 3000 ord +/- 10%.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele minst to forberedte framlegg, samt dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke til studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Course contact person

Individuell muntlig eksamen som bygger på arbeidskrav og prosessarbeid i emnet. Varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 15 minutter til en forberedt presentasjon og om lag 15 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.