EPN-V2

ØAETI2000 Ethics, Sustainability and Social Responsibility Course description

Course name in Norwegian
Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Required preliminary courses

Kurset bygger på emnet Matematikk.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has acquired an understanding of the key concepts of heat transfer, as well as the principles of the various heat transfer modes
  • is familiar with and is capable of determining the heat conduction equation (three-dimensional, transient) with boundary conditions and initial conditions
  • is familiar with stationary heat conduction (one and two-dimensional) in Cartesian, and cylindrical coordinates
  • is capable of addressing internal heat sources and use of thermal networks
  • is familiar with transient (non-stationary) heat conduction, and is capable of solving simple problems (Lumped system, zero dimensional)
  • is capable of using computational methods of calculating heat conduction (one, two or three dimensional, transient), using the finite difference method
  • masters explicit and implicit formulation of transient problems
  • is able to calculate external and internal forced convection, addressing boundary layers and drawing velocity and temperature profiles. Empirical correlations are used.
  • is capable of analysing parallel-flow and counter-flow heat exchangers by using logarithmic mean temperature differences and ε-NTU methods. Familiar with fouling
  • has insight into simple radiation physics and thermal radiation between solid surfaces. Black/grey surfaces are considered

Skills

The student is capable of:

  • carrying out necessary calculations for engineering analysis of heat transfer in real-life structures, including buildings and heat exchangers, and elsewhere
  • calculating heat conduction in solid elements, for example in walls (heat flow and temperature profiles)
  • calculating convective heat transfer (convection) between a solid element and a fluid
  • calculating heat transfer between solid surfaces caused by thermal radiation
  • calculating heat transfer between hot and cold fluids in heat exchangers

General competence

The student is capable of:

  • contributing to the work of developing new technology on the basis of an understanding of mathematical modelling and //solving physical problems
  • solving interrelated problems linked to heat transfer, thermodynamics and fluid mechanics. This will form a basis for calculating the power requirements and energy needs of a building etc.
  • assessing whether calculation results are reasonable

Teaching and learning methods

Lectures, individual calculation exercises, laboratory exercises

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten får grunnleggende kunnskap om:

  • krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
  • anvendt bygningsfysikk
  • bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
  • definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
  • simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
  • sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
  • energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
  • grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
  • håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
  • utføre energimerking av bygg
  • vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
  • jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
  • formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig

Assessment

Forelesninger, individuelle øvinger, labortatorie-øvinger i gruppe i ALC rom, samt befaringer.

Permitted exam materials and equipment

All printed and written aids. A handheld calculator that cannot be used for wireless communication. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:

  • 7 av 10 individuelle øvinger

Følgende obligatoriske aktiviteter må være gjennomført:

  • 2 av 2 befaringer på byggeplass/bedrift

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Course contact person

Excel og SIMIEN er tilgjengelig under eksamen. Hjelpemidler som formelark vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.