Programplaner og emneplaner - Student
ØAETI2000 Ethics, Sustainability and Social Responsibility Course description
- Course name in Norwegian
- Etikk, bærekraft og samfunnsansvar
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar utgangspunkt i den profesjonelle beslutningstakerens dilemmaer konfrontert med handlingers konsekvenser for andre mennesker eller institusjoner, og andres forventninger til beslutningstakerens atferd. Emnet er bygget på kunnskaper om moralske, økonomiske og politiske verdier sett opp mot normative krav om profesjonalitet, samfunnsansvar og bærekraft, og skal gi ferdigheter og innsikt i hvordan personlig ansvar kan utøves.
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
- kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
- kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
- kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
- kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
- innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
- identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
- begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
- gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
- reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
- reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning
Generell kompetanse
Studenten kan
- opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
- begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
- være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
- delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk
Teaching and learning methods
Det vil hovedsakelig gis undervisning i form av forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger m.v.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Emnet vil gi en innføring i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier, med hovedvekt på arbeidet i barnevernsinstitusjoner. Emnet omfatter ulike perspektiver på barn og unges psykiske og fysiske helse, samt hvordan omsorgssvikt kan påvirke deres psykologiske utvikling og helse. Studentene vil videre få en innføring i ulike teoretiske perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet for å tilrettelegge for barn og unges utvikling og vekst.
Permitted exam materials and equipment
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om traumer, mulige årsaker, uttrykksformer og konsekvenser, samt hvordan man kan arbeide med barn og unge som har opplevd traumer
· har kunnskap om ulike faglige perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet
· har kunnskap om nødvendige relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger for å kunne legge til rette for barn og unges utvikling og bedring av psykisk og fysisk helse
· Har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon.
· har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverrprofesjonelt samarbeid i det miljøterapeutiske feltet
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å utøve systematisk miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
· kan anvende kunnskap om rus og kriminalitet hos barn og unge, i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon
· kan anvende kunnskap fra barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet
· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet
· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet
- kan samtale med barn og unge på en profesjonell og anerkjennende måte
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan disse påvirker relasjonen til barn og unge
- kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i det miljøterapeutiske arbeidet, og møte barna og ungdommene med empati og anerkjennelse
Examiners
Undervisningen foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, ferdighetstrening med og uten bruk av film, samt medstudentveiledning.
Emnet inneholder ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon som gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600, samt ferdighetstrening i profesjonelle samtaler som gjennomføres over samme tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600.
Course contact person
Emnet inneholder to obligatoriske aktiviteter:
1. Ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om aktiv deltakelse og 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Ferdighetstrening i profesjonelle samtaler gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om aktiv deltakelse og 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).