Programplaner og emneplaner - Student
ØABED6000 Business Economics and Excel Course description
- Course name in Norwegian
- Bedriftsøkonomi 1 med Excel
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
-
Introduction
Barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon som har endret seg betraktelig de siste årene. Økningen av barnehageplasser og fleksible organisasjonsformer har skapt utfordringer for barnehagefeltet. Dette har ført til at de fleste barn over ett år går nå i barnehage. Omtrent hele neste generasjons barndom er knyttet til institusjonslivet i barnehager.
- Barns hverdagsliv i barnehager
- Nyere norsk og internasjonal barnehage- og kunstfaglig forskning
- Barnehagen som institusjonsliv
- Lek og læring
- Barnehager som forskningsfelt
- Forskningsetikk
- Organisasjon og ledelse
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har:
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til innholdet i en kontantstrømanalyse
- kjennskap til elektronisk tekstbehandling
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark
- kjennskap til presentasjonsverktøy
- kjennskap til kalkulasjon
- kjennskap til budsjettering
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
- lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- analysere en kontantstrømoppstilling
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
- sette opp enkle kalkulasjoner
- lage enkle budsjetter
Generellkompetanse
Studenten kan
- formidle fagstoff skriftlig i tråd med gjeldende krav til bruk av topptekst, bunntekst, sidenummerering, samt innkopiering av bilder og elementer fra regneark, og bruk av stiler
-
Teaching and learning methods
Det undervises i plenumsforelesninger. IT-timer blir avholdt i plenum både med og uten datamaskintilgang. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.
-
Course requirements
Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Fronter, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 3 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.
-
Assessment
Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret. Eksamen gjennomføres på skolen ved bruk av PC.
-
Permitted exam materials and equipment
Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.
-
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. (jfr. Universitets- og høgskoleloven § 3-9, 6. ledd).
-
Examiners
Ekstern sensor vil delta i utformingen av eksamensoppgaven. Besvarelsene blir sensurert av to interne sensorer.