Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4700 Strategic Risk Management Course description
- Course name in Norwegian
- Strategisk risikostyring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
- 
                                                    
- Programme description
- 
    IntroductionHovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser. 
- 
    Recommended preliminary coursesFinansielle markeder og Finansiell Økonometri. 
- 
    Required preliminary coursesIngen forkunnskapskrav. 
- 
    Learning outcomesStudenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studentene skal - Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
- Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
- Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
- Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
- Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko
 Ferdigheter Studentene skal kunne - Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
- Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
- Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
- Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse
 
- 
    Content- Risiko i forskjellige markeder.
- Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
- Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
- Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.
 
- 
    Teaching and learning methodsFor at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy. 
- 
    Course requirementsFor å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark). Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister. 
- 
    AssessmentMappeevaluering bestående av: Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren). Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    Grading scaleGradert skala A-F. 
- 
    ExaminersKarakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.