Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4700 Strategic Risk Management Course description
- Course name in Norwegian
- Strategisk risikostyring
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hovedtemaet for kurset er å forstå de viktigste risikoer bedrifter i forskjellige bransjer møter og å vurdere hvordan disse bør modelleres. Kurset vil skille seg fra andre kurs i risikostyring ved at de statistiske verktøyene som anvendes holdes på et relativt enkelt nivå. Til gjengjeld legges det mer fokus på praktiske anvendelser.
Recommended preliminary courses
Finansielle markeder og Finansiell Økonometri.
Required preliminary courses
Ingen info
Learning outcomes
Kunnskap
Studentene skal
- Forstå risikotaking som en strategisk aktivitet for bedrifter, både for finansinstitusjoner og andre bedrifter
- Forstå hva en enkel VaR-modell er, hvordan den bygges opp og hvordan den kalibreres
- Kjenne til ulike statistiske teknikker for å raffinere modellen
- Forstå hvordan VaR-modeller kan bygges opp og anvendes i ulike bransjer
- Kjenne til fordeler og ulemper ved ulike teknikker for å redusere risiko
Ferdigheter
Studentene skal kunne
- Lage risikomodeller for anvendelser i forskjellige bransjer
- Kalibrere modeller til å passe til forskjellige markeder og markedsbilder
- Bruke risikomodeller som støtte for å ta strategiske beslutninger for bedrifter
- Anvende risikomodeller under tidspress og gi konkrete råd basert på disse
Content
- Risiko i forskjellige markeder.
- Oppbygning av Value-at-Risk-modeller.
- Programmering og kalibrering av Value-at-Risk-modeller.
- Anvendelse av risikoberegninger for f.eks. hedging, investeringsstrategi, forsikring og andre formål.
Teaching and learning methods
For at studentene skal oppøve analytisk trening, er det behov for mye praktisk øvelse. Lærestoffet presenteres gjennom ordinære forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og diskusjoner i forbindelse med case-oppgaver. Det brukes følgende dataverktøy: Excel, programmering i R eller Visual Basic, Powerpoint eller andre presentasjonsverktøy.
Course requirements
Individuell hjemmeoppgave (hovedsakelig basert på programmering og bruk av regneark) som må være godkjent for å kunne ta eksamen i emnet. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir nærmere beskjed om frister.
Assessment
Mappeevaluering bestående av:
Tre case-oppgaver som løses i grupper (teller 60 prosent av karakteren) og en todagers simuleringsøvelse i grupper der studentene evalueres på muntlige presentasjoner underveis og innlevert materiale (teller 40 prosent av karakteren).
Alle elementer må bestås for å bestå emnet. Ved karakter F på en av case-oppgavene gis det anledning til å levere denne delen på nytt for ny bedømmelse til ny/utsatt eksamen. Dersom studenten er syk, gis det anledning til å ta den/de aktuelle case-oppgavene ved ny/utsatt eksamen. Dersom simuleringsøvelsen ikke bestås eller studenten er syk på denne, gis det anledning til å levere en skriftlig rapport basert på samme case ved ny/utsatt eksamen. Studenter som skal ta opp eksamen etter ny/utsatt eksamen, må ta hele mappen på nytt.
Grading scale
I karaktersetting benyttes graderte karakterer med fem trinn fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Karakter settes av ekstern og intern sensor. Ekstern sensor vil få tilgang til case-oppgaver, innlevert materiale i simuleringsøvelsen og forelesers notater fra muntlige presentasjoner. Ved klage vil klagesensor få adgang til samme materiale.