EPN-V2

ØABED4600 Investments Course description

Course name in Norwegian
Investments
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Through this course, students acquire insight into theories, analysis methods, instruments and institutional details relating to the functioning of modern financial markets. The first half of the course is devoted to modern portfolio theory, including the capital asset pricing model, multifactor models and the arbitrage pricing model. In the second half we will look at different class of financial products, including bonds, shares and derivatives.

Language of instruction is English.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • comprehensive knowledge of the theories that underly the modern portfolio theory
  • an advanced understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
  • advanced knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management, the capital asset pricing model (CAPM), and portfolio performance valuation

Skills

The student is capable of

  • using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
  • using relevant techniques to price a broad range of financial assets, including
  • finding and referring to information and academic material in finance theory
  • apply standard techniques in portfolio performance valuation

General competence

The student

  • can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
  • can apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects
  • masters language and terminology of the academic field
  • can communicate about academic issues, analyses and conclusions in the field, both with specialists and the general public

Teaching and learning methods

In class, the course includes:

  • Frontal lectures
  • Seminars
  • Time for students to work in groups on assigned problems

At home, the course requires that the student:

  • Work alone or in small groups on graded problem sets
  • Work alone or in small groups on non-graded assignments
  • Self study

The teaching is coordinated with ØABED3500.

Course requirements

Emnet er et grunnkurs med statsvitenskapelige emner, som gir en innføring i hovedprinsippene for organisering og styring i offentlig sektor. Det fokuseres på virkemåten til sentrale politiske og administrative organer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt hvilken rolle interesseorganisasjonene spiller i vårt politiske system. Grunnleggende trekk ved det norske demokratiet og valgsystemet i et komparativ perspektiv gjennomgås. Kurset har også en internasjonal komponent ved at EUs grunnstruktur og EØS-avtalens betydning for norsk politikk blir belyst.

Assessment

The students will gain knowledge of and insight into how to use data visualisation to present information, for example statistics, in a more understandable way. The students will learn to use different methods of processing data, so that they are easier to work with.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det representative demokratiet, alternative demokratitilnærminger og den demokratiske styringskjeden - Storting, regjering, forvaltning, borgere og valg
  • kunnskap om forholdet mellom politikk, administrasjon og fag
  • kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat og kommunesektor
  • kunnskap om de viktigste organene i EU og EØS-avtalens betydning for Norge.
  • kunnskap om forholdet mellom interesseorganisasjoner og myndighetene
  • kunnskap om hvordan politikk utvikles, fra dagsordensetting til iverksetting
  • kunnskap om forvaltningspolitikk og forvaltningsreformer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av nasjonale, regionale og lokale politiske og administrative organer, samt disses virkemåte
  • gjøre faglige vurderinger av styringsformer og styringsutfordringer i offentlig sektor

Generell kompetanse

  • Studenten har innsikt i etiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
  • Studenten kan finne og bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder
  • Studenten kan arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal i løpet av emnet levere 1 (ett) skriftlig arbeidskrav innenfor angitte tema. Arbeidskravet skal være på 2500 ord, eksklusive forside, vedlegg og litteraturliste. Arbeidskravet kan skrives individuelt eller i grupper på 2 studenter. Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Godkjent arbeidskrav er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Examiners

Hjemmeeksamen på 6 timer.

Overlapping courses

Teaching comprises a combination of lectures, workshops and practical exercises. The students work independently in groups (maximum 3 people) and individually on specific issues in the field of visualisation.