EPN-V2

ØABED4500 Management Control Systems Course description

Course name in Norwegian
Internstyring
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om formålet med finansregnskapet
  • kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
  • solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
  • solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
  • kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
  • kunnskap om regulering av finansregnskap
  • kunnskap om hva akademisk forskning innebærer innenfor regnskapsfeltet.

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter, samt utvalgte norske regler og temaer
  • anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
  • utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
  • redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
  • utføre enkle empiriske forskningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig i et regnskapsfaglig miljø
  • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap

Required preliminary courses

Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student has

  • ability to apply a broad set of perspectives on human behavior in evaluation of the effects of management control levers
  • advanced insight into the most important issues relating to elements of management control systems
  • very good understanding of the trade-offs associated with different performance measures
  • strong capability for critical reflection regarding the relationship between formal reward systems and other forces driving internal and external motivation

Skills

The student is capable of

  • applying motivation theory, principal-agent theory, accounting concepts and microeconomic insights to complex management control problems in companies
  • relating the choice of management control approaches to the company's strategies at group and entity level

General competence

The student

  • can reflect on ethical and moral dilemmas related to management control and strategy
  • has developed analytical competence further

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Course requirements

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: Three written assignments must be handed in by set deadlines during the term. Students work individually or in groups of up to four members. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment. The expected number of pages is less than 20 in total for the three assignments.

The purpose of the work requirement is for the students to achieve a deeper understanding of the syllabus and to develop skills in assessing management control systems.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by the given deadline.

Assessment

Gradert skala A - F

Permitted exam materials and equipment

The following aids are permitted:

  • All written and printed aids
  • Calculator (see regulations for the use of calculators in the programme description)

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og teknologi relevant for yrkesutøvelsen

Ferdighet

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring innenfor eget programområde og relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan vurdere, begrunne og dokumentere yrkesfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte relevant innhold innenfor bygg- og anleggsteknikk tilpasset ungdomstrinnet.
  • kan tilrettelegge for yrkesfaglig opplæring på ungdomstrinnet

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe. Faggrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammet i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter.

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Studenten skal ta utgangspunkt i 10 dagers praksis fra ungdomsskole og utarbeide en undervisningsøvelse som er tilpasset den skolen de har hatt praksis på. Studenten skal også reflektere over praksis fra ungdomsskolen knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i mangfold, ungdomskultur og utdanning rettet mot ungdomstrinnet og benytte relevant teori knyttet til temaet.

Arbeidskrav 2

Med utgangspunkt i yrkesfaglig praksis skal studenten analysere yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Studenten skal knytte dette til tilegnet kompetanse gjennom ulike læringsaktiviteter i emnet og hvordan denne kompetansen kan anvendes som yrkesfaglærer. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Individuelt skriftlig, Omfang: 2000 ord +/- 10%, + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Overlapping courses

Alle hjelpemidler tillatt.