EPN-V2

ØABED4500 Management Control Systems Course description

Course name in Norwegian
Internstyring
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

In this course, students acquire knowledge of how management control and incentive systems should be designed to achieve value creation in decentralised organisations. The course focuses on mechanisms that different management levels can use to stimulate effort and focus on value creation for the owners in line with the company's strategy. Interaction between formal reward systems and more informal motivational factors is an important topic.

Recommended preliminary courses

Emnet utdyper den eksterne revisors rammebetingelser og det metodiske fundamentet for å utøve revisoryrket, herunder kvalitetsegenskaper ved en god intern kontroll.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:

Knowledge

The student has

  • insight into the most important issues relating to elements of management control systems
  • an understanding of the effect of different goals on the performance of different responsibility centres
  • the ability for critical reflection on the relationship between formal reward systems and other forces driving internal and external motivation

Skills

The student is capable of

  • applying motivation theory, principal-agent theory, accounting concepts and microeconomic insights to complex management control problems in companies
  • relating the choice of management control approaches to the company's strategies at group and entity level

Content

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • revisjonskonseptene: vesentlighet, revisjonsrisiko og revisjonsbevis
  • det sentrale innholdet i viktige revisjonsstandarder (International Standards on Auditing, ISA-er)
  • kravene til rapportering og innholdet i revisors oppgaver når det gjelder usikkerhet om fortsatt drift
  • revisors oppgaver knyttet forenklet revisorkontroll av regnskaper, avtalte kontrollhandlinger og spesialområder
  • rammene for attestasjonsoppdrag og ha kunnskap om attestasjonsstandarder og attestasjonsoppdrag revisor utfører
  • bakgrunnen for og innholdet i revisors uttalelser og redegjørelser etter selskapslovgivningen

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge en revisjon, inkludert fastsettelse av vesentlighet
  • vurdere risikoen for vesentlig feilinformasjon i regnskapet, inkludert vurdere mislighetsrisiko
  • beherske hvordan revisjonsbevis innhentes for å håndtere de anslåtte risikoene og hvordan revisjonsbevis evalueres
  • forstå betydningen av foretakets intern kontroll for revisjonen og beherske hvordan revisjonen kan bygge på den interne kontrollen
  • beherske utformingen, gjennomføringen og evalueringen av resultatet av statistiske og ikke-statistiske stikkprøver i revisjon
  • anvende revisjonskonsepter på inntekts-, innkjøps- og varelagerområdet
  • beherske hvilke handlinger revisor gjennomfører ved avslutningen av revisjonen
  • beherske hvordan revisor konkluderer og gir utrykk for sin mening om regnskapet i revisjonsberetning og hvordan revisjonsberetning er utformet
  • kunne anvende reglene når det gjelder usikkerhet om fortsatt drift i revisors profesjonsutøvelse
  • anvende kunnskapen om forenklet revisorkontroll av regnskaper, avtalte kontrollhandlinger og spesialområder
  • være i stand til å gi uttalelser og redegjørelser etter selskapslovgivningen

    ;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • det teoretiske fundamentet, så vel som den reguleringsmessige og praktiske innsikten, som er nødvendig for å gjennomføre en moderne og effektiv revisjon
  • selvstendig resonnere omkring de sentrale revisjonsproblemstillingene
  • kommunisere revisorfaglig

Teaching and learning methods

The course is taught in plenary lectures, and through students working on different assignments.

Course requirements

In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:

Three written assignments must be handed in by set deadlines during the semester. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment. If the assignment is not approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version. The lecturer will inform students of deadlines for submission.

Assessment

Written school exam (4 hours).

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Grading scale A to F.

Examiners

An internal and an external examiner will grade the exam.

A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.