Programplaner og emneplaner - Student
ØABED4300 Risk Management Course description
- Course name in Norwegian
- Risikostyring
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Risk management has become an indispensable tool for the management of non-financial and financial corporations alike. This course will make students familiar with risk measurement and management techniques, their advantages and deficiencies. We will cover different sources of risks and how to measure and manage those risks, with a particular focus on financial risks and value at risk. The course will also discuss the economic rationale for risk management, the regulation of banks, and analyze the role of risk management in the last financial crisis and in connection with famous bankruptcies like Long Term Capital Management and Lehman Brothers.
In risk management, we make heavy use of derivative securities to hedge against risks. For that reason, it is strongly recommended to take this course together with ØABED4200 Derivatives. The class is quantitative and will employ spreadsheets.
Recommended preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
- har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
- har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
Knowledge
The student has
- a broad overview of different sources of risks and how they affect the cashflows and the value of the corporation
- knowledge about how to quantify those risks with popular risk measures
- knowledge of how to mitigate or eliminate the risk exposure with standard derivative contracts
- understanding of when risk management adds value to a corporation
Skills
The student can
- identify different sources of risks and quantify a corporation¿s exposure to them
- calculate the impact of different risks using popular risk measures, e.g., Value-at-Risk, for individual positions and for entire portfolios or the entire corporation
- employ appropriate financial instruments to mitigate or eliminate the impact of the different sources of risks.
Competence
The student is able to quantify and manage the risk of a corporation and has a critical understanding of the limitations of the various techniques discussed in the course.
Content
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Teaching and learning methods
The course is taught in plenary lectures, and students work on and discuss different assignments in groups and plenary sessions.
Course requirements
Students have to hand in written assignments by set deadlines during the semester. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment. Approval of the assignments is a condition for taking the exam. If the assignment is not approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version. The lecturer will inform students of deadlines for submission.
Assessment
A written exam (four hours) is held at the end of the semester.
Permitted exam materials and equipment
Calculator (see separate regulations).
One dictionary (either first language-English/English-first language or English/English)
Grading scale
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.
På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere (hovedveileder og biveileder). ;Veileder oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 24 timer veiledning på masteroppgaven.
Examiners
Se opptakskrav i programplanen. For å kunne levere masteroppgaven til avsluttende vurdering, må de øvrige emnene i studieprogrammet være bestått.