Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3500 Investments Course description
- Course name in Norwegian
- Investments
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter klassifikasjon og indeksering i teori og praksis. Dette inkluderer klassifikasjonsskjemaer og ulike emneordsvokabular, som tesauri. Emnet omfatter også bredere systemer for kunnskapsorganisasjon, som brukertagger, ontologier og automatisk indeksering.
Required preliminary courses
BIB1200
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- broad knowledge of the most important theories that underly modern portfolio theory
- an understanding of the procedures and techniques used in the process asset pricing
- knowledge of the principle of equilibrium in financial markets and the implications for portfolio management and the capital asset pricing model (CAPM)
Skills
The student is capable of
- using financial theory to form solutions to practical problems relevant to financial advisors and individual investors
- using relevant techniques to price a range of financial assets
- can reflect upon his/her own academic practice and adjust it under supervision
General Competence
The candidate
- can analyze relevant academic and professional problems in the fields of asset pricing and portfolio theory
- can apply his/her knowledge and skills in new areas to carry out advanced assignments and projects
- is familiar with language and terminology of the academic field
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten
- kjenner prinsippene og teoriene for verbale indekseringsspråk og klassifikasjonsskjemaer
- kjenner prinsippene for oppbygging og bruk av enumerative, analytisk/syntetiske og fasetterte klassifikasjonssystemer
- forstår hva slags konsekvenser ulike typer emnebeskrivelser har for gjenfinning
- har grunnleggende kunnskaper om ontologier og brukertagging innenfor informasjonsvitenskap
- forstår forskjeller og likheter mellom emnespråk og mellom emnespråk og brukertagger, samt hva slags konsekvenser disse forskjellene har for gjenfinning
- forstår sammenhengen mellom semantiske webteknologier og tradisjonelle beskrivelsessystemer fra bibliotek- og informasjonsvitenskap
- har innsikt i binære og rangerende gjenfinningssystemer og forskjellene mellom dem
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta emneanalyse av dokumenter
- kan tildele dokumenter emneord og tilpasse emneord til ulike gjenfinningsformål
- kan foreta grunnleggende klassifikasjon etter Deweys desimalklassifikasjon (DDK)
- kan konstruere tesauri i samsvar med eksisterende standarder
- kan vurdere verbale beskrivelser til klassifikasjonskoder i DDK
- kan forstå og tolke Universell desimalklassifikasjonskoder (UDK)
- kan analysere og evaluere de ulike systemer for kunnskapsorganisasjon som inngår i emnet
Course requirements
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.
Assessment
En skriftlig gruppeoppgave (tesaurus). Gruppen kan bestå av tre til fem studenter. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en forbedret versjon. Oppgaven må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Vurderingsformen er en skriftlig, individuell 4-timers eksamen.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Ingen hjelpemidler tillatt.
Examiners
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.