EPN-V2

ØABED3200 Economics of Strategy Course description

Course name in Norwegian
Strategiøkonomi
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Ergoterapeutens intervensjoner i rehabilitering, habilitering og behandling tar utgangspunkt i begrensninger mennesker opplever i aktivitet og deltakelse. Begrensningene kan skyldes individuelle faktorer som sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, eller faktorer på systemnivå som utestengelse, marginalisering eller andre sosiale forhold. Begrepet ‘funksjonshemming’ brukes vanligvis i Norge om gapet mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes krav. Ergoterapeuter bidrar til å minske dette gapet, blant annet ved å trene og veilede personer, tilpasse og gradere aktiviteter og tilrettelegge omgivelsene. I emnet anvendes eksempler på ergoterapi rettet mot barn, unge, voksne og eldre.

Recommended preliminary courses

Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder
  • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder
  • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter
  • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding
  • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomisk teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet
  • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder
  • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor

Teaching and learning methods

Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn.

Studentene arbeider gjennom semesteret med to prosjektoppgaver som er del av eksamen. Det gis tilbakemelding på disse to oppgaver underveis i semesteret.

Course requirements

Undervisningen har hovedvekt på forelesninger hvor det legges opp til dialog. Ytterligere avholdes det noe seminarundervisning med hovedvekt på oppgaveløsing. Oppgaveløsing er en viktig del av læreprosessen.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Tilgang til digital lovdatabase

Grading scale

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Håvard Hodne