Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2300 The Economics of Banking Course description
- Course name in Norwegian
- The Economics of Banking
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course we will study the role of commercial and investment banks in a country like Norway. As highlighted by the recent financial crisis, a well-functioning banking system is crucial for any modern economy and a crisis in the banking sector can have widespread consequences. We will first address questions like: why do we have banks? What is the role of banks? We will then turn our attention to the ways banks are managed. Finally, the course will cover recent trends in the banking industry.
Language of instruction is English.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of important topics, theories, tools and methods relating to: The economic incentives of banks and the management of banks
- is familiar with research related to the recent trends in banking
- can update his/her knowledge in the field
Skills
The student
- can apply academic knowledge and relevant results of research to practical and theoretical problems relating to the regulation and management of banks
- can reflect upon his/her own academic practice and adjust it under supervision
- can find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter
- masters relevant scholarly tools and techniques needed for modern risk management in the banking industry
General competence
The student
- can communicate important academic subject matters such as theories, problems and solutions related to the banking industry, and the management of banks
- can exchange opinions and experiences with others with a background in the field of banking
- is familiar with new thinking about the functioning of the banking industry
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- Ohms lov, Kirchoffs lover og elektriske kretser.
- oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer og sikkerhet i elektriske nett,
- elektriske motorer som brukes innen ventilasjonsanlegg og vannbåren varme anlegg.
- styrestrøm og hovedstrøm, DDC og PLS.
- fornybare energikilder som sol- og vindkraft
- bygningsautomasjons- og systemintegrasjon i bygg og smarte byer.
- styring og reguleringsteknikk innen inneklima, energi og effekt inkludert stabilitetsanalyse av reguleringssystemer.
- ITB-rollen (NS3935) og faglig ledelse ved overtakelse av tekniske anlegg i bygg (NS6450)
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og løse problemer i elektriske kretser
- forstå oppbyggingen av elektriske distribusjonssystemer, inkludert spenningsnivåer, komponenter og beskyttelsesutstyr
- bruke DDC- og PLS-systemer til å kontrollere elektriske anlegg
- om Electromagnetic Compatibility (EMC)
- prosjektere, programmere og driftsette et enkelt IoT anlegg
- forstå prinsippene for fornybare energikilder, inkludert sol- og vindkraft
- vurdere mulighetene for å bruke bygningsautomasjon for å forbedre energieffektiviteten og komforten i bygg og smarte byer
- anvende styrings- og reguleringsteknikk til å forbedre inneklimaet og energieffektiviteten i et bygg
- planlegge og gjennomføre overtakelse av tekniske anlegg i bygg
Generell kompetanse
Studenten har:
- evnen til å identifisere og løse problemer på en effektiv måte, samt reflektere over egen læring og utvikling
- evnen til å kommunisere effektivt samt samarbeide effektivt i team
- evnen til å analysere informasjon samt trekke konklusjoner og tilpasse seg endringer
Course requirements
No coursework requirements or compulsory activities
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent og inngår i grunnlaget for mappevurdering:
- 3 laboratoriearbeider i gruppe a 4-7 studenter
Permitted exam materials and equipment
Individuell mappevurdering. 10 innleveringer (læringsnotater, video)
Ny og utsatt eksamen, eller dersom studenten har levert til stryk, må studenten levere læringsnotater og videoer inn på nytt innen frist for ny/utsatt eksamen.
Eksamensresultat kan påklages.
Grading scale
Alle.
Examiners
Gradert skala A-F.
Course contact person
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.