EPN-V2

ØABED2000 Corporate Finance Course description

Course name in Norwegian
Investering og finansiering
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir innsikt i problemstillinger og metoder knyttet til bedriftens investerings- og finansieringsbeslutninger. Studentene lærer seg å sette opp de relevante kontantstrømmene og hvordan disse håndteres og verdsettes på en konsistent måte. Emnet gir videre et innblikk i kapitalmarkedene og markeder for ulike verdipapirer. Studentene får innsikt i verdsetting av ulike aktiva og håndtering av risiko. Studentene utvikler også sine ferdigheter i bruk av regneark med fokus på økonomiske modeller og analyser.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Required preliminary courses

Arbeidskravene fra MAHEL4100 må være godkjent for å kunne starte på emnet MAHELPRA10.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for helsesykepleiers ansvar og funksjonsområde på befolknings-, gruppe- og individnivå  
  • kan drøfte betydningen av helsesykepleiers ansvar innenfor tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid 
  • kan kritisk vurdere og analysere vitenskapelige teorier og metoder knyttet til barn, unge 0-20 år og deres familie/omsorgsgivere
  • kan drøfte etikk relatert til fagutøvelsen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapsbasert praksis og arbeide selvstendig innenfor helsesykepleiers ansvarsområder, på helsestasjon, i skolehelsetjenesten og på helsestasjon for ungdom 
  • kan identifisere behov for veiledning, rekvirere og administrere prevensjonsmidler, herunder langtidsvirkende prevensjonsmidler
  • kan anvende pedagogiske metoder og helsekommunikasjon på befolknings-, gruppe- og individnivå, samt vurdere bruken av ulike pedagogiske tilnærminger 
  • kan anvende relevante metoder for å kartlegge og vurdere barn og unges helse, på individ-, gruppe- og befolkningsnivå, og iverksette tiltak etter behov
  • kan bidra i arbeidet med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, herunder dokumentasjons- og meldeplikt
  • kan anvende relevante digitale løsninger og arbeidsprosesser i veiledning og samhandling med barn, unge og familie/omsorgsgivere

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over, samt håndtere etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen på befolknings-, gruppe og individnivå 
  • kan analysere, reflektere og justere egen praksis basert på eksisterende kunnskap og veiledning
  • kan identifisere behov for, og ta initiativ til, kvalitetssikring og forbedring innenfor helsesykepleiertjenesten 
  • kan bidra til å ivareta barn, unge og deres familie/omsorgsgiveres autonomi, og støtte de i å ta informerte helsevalg på individ-, gruppe- og systemnivå

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformer består av veiledete praksisstudier med tilrettelagte læresituasjoner. I tillegg inngår undervisningsformer som forelesning, muntlige og skriftlige oppgaver (individuelt eller i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • minimum 90 % deltakelse i praksisstudiet
  • studenten har utarbeidet en individuell plan for praksisperioden basert på læringsutbyttene i emnet
  • obligatorisk fremmøte til undervisning og praktiske øvelser knyttet til utvidet rekvireringsrett til helsesykepleiere for prevensjonsmidler
  • skriftlig oppgave individuell eller i gruppe inntil 2-3 studenter, inntil 1500 ord

Assessment

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Studenten skal være til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden
  • Fravær på mellom 10 og 20 prosent av den planlagte tiden må tas igjen etter avtale med praksisveileder og veileder fra universitetet
  • Fravær utover 20 prosent medfører at praksis vurderes til ikke bestått*
  • Kravet om tilstedeværelse kan ikke fravikes på grunn av sykdom eller andre grunner.
  • Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet

*Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudiet, slik at fraværet blir for stort, må det normalt fremlegges legeerklæring som omfatter alle fraværsdagene over 10 prosent av den planlagte tiden for at det skal regnes som et gyldig fravær. Studentens forsøk på å gjennomføre praksisstudiet vil da ikke bli tellende.

Hvis studenten avbryter praksisstudiet uten gyldig grunn, for eksempel avslutter utdanningen, vil emnet bli registrert med ikke bestått, og studenten bruker et forsøk. Får studenten vurdert praksisstudiet til «ikke bestått» to ganger må utdanningen avbrytes.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått - ikke bestått.

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. Fravær over 10 % medfører at emnet vurderes til «Ikke bestått».

Examiners

None.

Course contact person

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures