Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM6100 Marketing and Entrepreneurship Course description
- Course name in Norwegian
- Markedsføring og entreprenørskap
- Study programme
-
Economics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet kombinerer teori og praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i entreprenørskap, innovasjon og markedsføring for å sikre at organisasjoner, og spesielt oppstartbedrifter kan lykkes og nå sine mål.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet er et praksisnært studium samtidig som det har en teoretisk og forskningsbasert forankring. Studenter som har gjennomført studiet vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt felt av stillinger. Studiet er særlig innrettet mot arbeid i offentlig sektor, men studentene vil også ha relevant kompetanse for næringslivet og frivillige organisasjoner.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i administrasjon og ledelse.
I femte semester er det muligheter for å fordype seg, blant annet innen HR. Det er også muligheter for å ta det femte semesteret i utlandet.
Hovedmålene for studiet er å
· gi yrkeskompetanse innenfor organisasjonsfag, samfunnsfag, økonomi, jus, administrasjon og ledelse
· kvalifisere for videre studier
· være allmenndannende
Studiet vil kunne gi opptak ved ulike mastergradsstudier innen administrasjons- og ledelsesfeltet i Norge. Det er også mulig å fortsette på masterstudier i utlandet eller på masterstudiet i offentlig administrasjon og styring ved Handelshøyskolen, OsloMet.
Content
- Entreprenørskap
- Ideutvikling og innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretningsmodell og kundeforståelse
- "Født globale" bedrifter
- Finansiering og prissetting
- Produkt og tjenestebegrepet
- Segmentering og posisjonering i markedet, merkevarebygging
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler og på nett
- Distribusjon
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, gruppeoppgaver og diskusjoner i plenum. Studentene forventes å delta aktivt i diskusjoner.
Course requirements
Det er ett arbeidskrav i emnet.
Arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring og entreprenørskap der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. Simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det er obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet).
Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke kan har mulighet til å delta i bedriftssimuleringsspillet vil få alternativt arbeidskrav av fagansvarlig. Dette må avklares med fagansvarlig.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Faglærer informerer om frister.
Assessment
Skoleeksamen på 5 timer.
Permitted exam materials and equipment
Målgruppen er studenter som ønsker seg kvalifikasjoner for arbeid med administrasjon, utredning, økonomistyring og ledelse, særlig i offentlig virksomhet. Etter endt studium arbeider mange som saksbehandlere, med personalforvaltning, arbeids- og velferdsforvaltning, økonomiforvaltning, utredning og planlegging. Studiet gir en god innføring i konteksten rundt ledelse og ledelsesfaget, og kan derfor gi muligheter for å avansere til mer ledende stillinger på sikt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Anita E. Tobiassen