Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.
-
Recommended preliminary courses
Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 Organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.
-
Required preliminary courses
All organisations need a strategy. In different ways, all organisations compete for resources in the trade-off with the environment it operates in. Understanding value creation and survival through insight in the field of strategy is a key aspect of the course. This course in strategy formation will help to impart insight into the three dimensions of the strategy discipline: process, content and context. The course is particularly useful for students who want to work on strategy formation in staff functions, in management consulting or as a middle manager in future. Recent research and current articles will play a key role in the course.
-
Learning outcomes
None
-
Teaching and learning methods
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal holde en muntlig presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne holde ny presentasjon én gang innen angitt frist.
-
Assessment
The course is taught in weekly sessions with assignments for submission, various forms of case discussions, including discussion of dilemmas relating to defining an organisation's goals and how this takes place in relation to different groups of stakeholders, presentations and participation in lessons.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
-
Examiners
The exam in the course is a supervised exam of 5 hours.
-
Course contact person
Robert Buch