EPN-V2

ØAADM4500 Leadership Course description

Course name in Norwegian
Ledelse
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.;

Recommended preliminary courses

Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
  • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
  • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
  • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
  • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
  • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner

Content

  • Ledelse som personlighet.
  • Ledelse som stil og atferd.
  • Ledelse som situasjonsavhengig.
  • Leder-medarbeider-relasjon.
  • Klassiske ledelsesstudier.
  • Nye ledelsesteorier.
  • Ledelse og motivasjon.

Teaching and learning methods

Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.

Assessment

Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skrifttype Arial eller Calibri, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5). ;

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

Robert Buch