Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4500 Leadership Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.;
Recommended preliminary courses
Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
- kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
- kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
- kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
- innsikt i betingelser for effektiv ledelse
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
- gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
- formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner
Content
- Ledelse som personlighet.
- Ledelse som stil og atferd.
- Ledelse som situasjonsavhengig.
- Leder-medarbeider-relasjon.
- Klassiske ledelsesstudier.
- Nye ledelsesteorier.
- Ledelse og motivasjon.
Teaching and learning methods
Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Studentene skal foreta en presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for ett nytt forsøk. Faglærer gir beskjed om tidspunkter.
Assessment
Eksamen i emnet er en prosjektoppgave i grupper på inntil 2 personer (inntil 15 sider, skrifttype Arial eller Calibri, skriftstørrelse: 12, linjeavstand: 1,5). ;
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Robert Buch