EPN-V2

ØAADM4400 Knowledge Strategy in a Digital Economy Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsstrategi i en digital økonomi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Samfunnsvitenskapelig metode er sentralt for å forstå og beskrive ulike sider ved mennesker og organisasjoner. Dette kurset gir innsikt i hvordan kvalitative og kvantitative metoder brukes for å forstå menneskers erfaringer og organisasjonsdynamikk, enten det er for å forbedre kommunikasjon, utvikle markedsstrategier eller lede endringsprosesser. Kvalitativ metode gir en dypere forståelse av menneskelige opplevelser og organisasjoners nå-situasjon, mens kvantitativ metode hjelper deg å identifisere mønstre og sammenhenger i data - begge avgjørende for å ta gode beslutninger.

    I løpet av kurset lærer du hvordan du utvikler problemstillinger, samler inn, analyserer og rapporterer kvalitativ og kvantitativ data innen økonomisk-administrative områder som kommunikasjon, markedsføring, finans, organisasjonsadferd og ledelse. Dette gir deg et solid grunnlag for å undersøke komplekse sosiale fenomener og organisasjonsdynamikk, samt for å gjennomføre en bacheloroppgave.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Recommended preliminary courses

    Anbefalt forkunnskap er tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
    • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
    • kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
    • kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
    • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
    • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
    • kritisk vurdere kvaliteten på og premissene for kvalitative og kvantitative undersøkelser
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
  • Content

    • The importance of knowledge work to value creation and employment in modern society
    • Knowledge management as an interdisciplinary project
    • Strategy and knowledge-based value creation
    • Characteristics of knowledge-intensive organisations
    • Servicification and the importance of the immaterial aspects of goods and services
    • Innovation, value creation and business models based on immaterial resources
    • Measuring and managing knowledge-intensive work
    • Internationalisation of knowledge-intensive work

  • Teaching and learning methods

    Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:

    • En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.

    Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Assessment

    Eksamen i emnet er er skoleeksamen på 4 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Grading scale

    Gradert skala A - F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Line Christoffersen