EPN-V2

ØAADM4100 Strategy Formation Course description

Course name in Norwegian
Strategiutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Knowledge

    After completion of the course, the student has

    • an understanding of the key characteristics of different types of web based services and solutions
    • knowledge of the core issues in the development of different types of web based services and solutions
    • knowledge about current trends, practices and tools

    Skills attainment

    After completion of the course, the student is able to

    • plan a web development project
    • use tools and standards to develop web based services and solutions
    • procure web based services and solutions
  • Required preliminary courses

    Dagny Stuedahl

  • Learning outcomes

    None.

  • Teaching and learning methods

    Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.

    Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.

  • Course requirements

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
    • har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
    • har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
    • har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
    • har grunnleggende kunnskap om sosiale medier som kommunikasjonsverktøy

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan filbehandling og organisering av programmer og data
    • kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
    • kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
    • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
    • kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
    • kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende sosiale medier, samt manus, produksjonsplan
    • gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer
  • Assessment

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
    • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

    Ferdigheter;

    • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i;teknologi.
    • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
    • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.;
    • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.;

    Generell kompetanse;

    • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.;
    • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.;
    • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke praktiske og teoretiske kunnskaper til å gjennomføre et bacheloroppgaveprosjekt
    • i en hver type bachelorprosjekt inngår det
      • presentasjon av tema og problemstilling
      • bruk av relevant teori og metode
      • drøfting av problemstilling i lys av teori og ervervede kunnskaper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
  • Grading scale

    The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for internal examiners who will be grading the other exams.

  • Examiners

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Course contact person

    Medieteori del I: Medienes makt

    Mot slutten av semesteret gis det et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet er en firetimers prøve hvor studentene skal drøfte en eller to aktuelle problemstillinger om mediemakt, med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, notater, forelesninger).

    Arbeidskravet blir vurdert som godkjent eller ikke godkjent av faglærer, og alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding.

    Man må ha godkjent dette arbeidskrav for å kunne gå opp til i eksamen andre semester.

    Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

    Medieteori del II: Medier, kultur og samfunn

    I del II skal studentene gjennom to obligatoriske arbeidskrav:

    - Arbeidskrav II og III (gjennomføres som Arbeidskrav I første semester): Dette er en firetimers prøve hvor studentene skal drøfte en eller to aktuelle problemstillinger, med hjelp av tillatte hjelpemidler (lærebøker, notater, forelesninger). Arbeidskravene blir vurdert som godkjent eller ikke godkjent av faglærer, og alle studentene får en kort, skriftlig tilbakemelding.

    - Arbeidskravene er obligatoriske og alle må ha godkjent Arbeidskrav I-III for å gå opp til eksamen.

    Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved dokumentert sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

    Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.