Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4100 Strategy Formation Course description
- Course name in Norwegian
- Strategiutvikling
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
All organisations need a strategy. In different ways, all organisations compete for resources in the trade-off with the environment it operates in. Understanding value creation and survival through insight in the field of strategy is a key aspect of the course. This course in strategy formation will help to impart insight into the three dimensions of the strategy discipline: process, content and context. The course is particularly useful for students who want to work on strategy formation in staff functions, in management consulting or as a middle manager in future. Recent research and current articles will play a key role in the course.
-
Recommended preliminary courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Ekstern sensor vil delta i utformingen av eksamensoppgaven.;
-
Required preliminary courses
None.
-
Learning outcomes
Knowledge
The student
- insight and specialist insight into strategy, process and content that is fundamental to understanding how a strategy is developed
- knowledge and understanding of why an organisation¿s competitive arena is important for understanding the environment within which a strategy is developed
- developed his/her ability to reflect in order to understand strategies at different levels
- up-to-date knowledge of the forefront of research and different strategic dilemmas in the area of strategy
- theoretical knowledge of what makes some organisations more able than others to resist pressure from competitors over time
Skills
The student is capable of
- analysing complex and comprehensive strategic issues
- applying methods for developing competitive advantages in organisations
General competence
The candidate has
- insight into relevant subjects and professional ethical issuescan plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
- can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
- can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
- be familiar with innovative thinking and innovation processes
-
Content
Håvard Hodne
-
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
-
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til innholdet i en kontantstrømanalyse
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark
Ferdigheter
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
- lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- analysere en kontantstrømoppstilling
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
Generell kompetanse
Kunne utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse. Kunne forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse.
-
Assessment
Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsning blir avholdt i grupper med; veiledning av studentassistenter.
-
Permitted exam materials and equipment
Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Canvas, og varighet på hver innlevering vil være mellom;30 minutter;og;2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.
-
Grading scale
Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.
-
Examiners
Se egen hjelpemiddelliste;som publiseres i god tid før eksamen.
-
Course contact person
Gradert skala A-F.