EPN

ØAADM4100 Strategy Formation Course description

Course name in Norwegian
Strategiutvikling
Study programme
Masterstudium i økonomi og administrasjon / Oslo Business School, Exchange Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Alle organisasjoner har behov for en strategi. På ulike måter konkurrerer alle organisasjoner om ressurser i bytteforholdet med omgivelsene. Det å forstå verdiskaping, overlevelse gjennom innsikt i strategifaget er sentralt i dette emnet. Dette emnet i Strategiutvikling vil bidra til innsikt i strategifagets tre dimensjoner: prosess, innhold og kontekst. Emnet passer spesielt for studenter som ønsker å arbeide med strategiutvikling i stab, innenfor bedriftsrådgivning eller som mellomleder i fremtiden. Ny forskning og dagsaktuelle artikler vil ha en sentral plass i emnet.

Recommended preliminary courses

Strategisk personalledelse

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse og spesialisert innsikt i både strategi, prosess og innhold som er grunnleggende for forståelsen av hvordan en strategi utvikles
  • kunnskap om og forståelse av hvorfor en organisasjons konkurransearena er viktig for å forstå omgivelsene en strategi skal utvikles innenfor
  • utviklet sin refleksjonsevne til å forstå strategier på ulike nivåer
  • oppdatert kunnskap om forskningsfronten og ulike strategiske dilemmaer innen strategifaget
  • teoretisk kunnskap om hva som gjør at noen er bedre i stand til å motstå presset fra konkurrentene over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse og omfattende strategiske problemstillinger
  • anvende metoder for utvikling av konkurransefortrinn i organisasjoner

Content

Temaer som vil bli belyst er

  • strategisk refleksjon og analyse, strategiutvikling og endring i organisasjoner
  • konkurransestrategi på ulike nivåer, herunder forretningsenhet, selskapsnivå og nettverk
  • organisasjoners strategi i forhold til konkurransen innenfor bransjen og posisjonering i forhold til samfunnet forøvrig
  • organisasjoners mål, herunder samfunnsansvar og lønnsomhet

Teaching and learning methods

Emnet organiseres gjennom ukentlig undervisning, med innleveringsoppgaver, casediskusjoner i ulike varianter, blant annet diskusjon om dilemmaer i fastsettingen av organisasjonens mål og hvordan dette foregår i forhold til ulike interessentgrupper, presentasjoner og deltagelse i timene.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Vurderingen består av en skriftlig prosjektoppgave og en mappe. Studentene skal skrive en oppgave på 20 sider, eksklusiv vedlegg, med 1 ½ i linjeavstand og 12 pkt times skrift som skal handle om teorier og problemstillinger fra emnet. Oppgaven teller 60 % av karakteren i emnet, og kan skrives individuelt eller i gruppe på maks tre studenter.  Studentene starter med oppgaven i begynnelsen av semesteret, og innlevering skjer etter at undervisningsdelen i emnet er avsluttet.

Mappen teller 40 % av karakteren, og består av deltagelse, inntil 3 faglige presentasjoner (maksimalt 23 minutter på hver) og to skriftlige innleveringer på til sammen maksimalt 10 sider med 1 ½ i linjeavstand og 12 pkt times roman skrift. Presentasjonene omhandler fagartikler, cases eller relevante problemstillinger knyttet til pensum. Når undervisningen starter, vil faglærer gi nærmere informasjon om kriteriene som gjelder for vurderingen av mappen, blant annet i forhold til delen "deltakelse".

Studentene må ha bestått mappen for å kunne levere prosjektoppgaven. For å bestå emnet må både prosjektoppgave og mappe være bestått.

Ved gjentak av eksamen, kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge deler på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en ekstern og en intern sensor på skriftlig eksamen, mens mappen kun har intern sensor.

Course contact person

Fred Strønen