EPN-V2

ØAADM3500 Human Resource Management (HRM) Course description

Course name in Norwegian
Praktisk personalledelse
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Studentene får systematisk innføring i teori og praksis om ledelse av menneskelig ressurser i moderne virksomheter (HRM). Målet er å gi studentene oversikt over og innsikt i de sentrale oppgavene innfor praktisk personalledelse. Emnet bygger på organisasjonsteori, organisasjonspsykologi og rettslære.

Recommended preliminary courses

Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og rettslære.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om HRMs rolle i arbeidslivet og personalfunksjonens rolle i virksomhetene
  • oversikt over sentrale prosesser som rekruttering, belønning, opplæring, karriere og avgang
  • grunnleggende kunnskaper om og oversikt over arbeidslivets spilleregler (herunder arbeidsmiljøloven, avtaleverk, forhandlinger, tvister, fagforeninger, varsling)
  • kunnskap om personalplanlegging, fleksibilitet og arbeidsmarkedet
  • kjennskap til bruk av praktiske verktøy i virksomhetenes personalarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og vurdere virksomhetenes personalpolitikk og praktiske personalarbeid
  • vurdere arbeidsrettslige sider ved personaltiltak, hendelser og situasjoner i virksomhetene

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske aspekter ved generell personalpolitikk og ved enkeltsaker

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og muntlige presentasjoner ved deltakerne.

Course requirements

Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og formkultur har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 6 timer avholdes i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En hjemmeoppgave utført som gruppearbeid. Resultatet fremføres for medstudenter og faglærer.

Course contact person

Eksamen og sensurordning

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (ca. 1500-1700 ord). Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.

Eksamen kan påklages.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Fravær - ikke bestått

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Pensumliste

Pensum FKH1100 Kunst og formkultur 1 (Revideres for hvert studieår):

Hovedlitteratur

Til sammen ca. 870 sider.

Danbolt, G. (2009). Norsk kunsthistorie. Bilde og skulptur frå vikingtid til i dag. Oslo: Det norske samlaget. (s. 18-80 og s. 142-234, tilsammen 154 s. ill.)

Gunnarsjå, A. (2001). Arkitekturhistorie. En kort innføring i byggekunst. Oslo: Abstrakt forlag. (6-80, tilsammen 74 s. ill.)

Høiseter, O. R. (2009). Design på norsk. Cappelen Damm. (s. 13-47, tilsammen 34 s. ill.)

Stokstad, M. (2011). Art History . Upper Saddle River Pearson, N. J.: Pearson/ Prentice Hall. (s. XXII - XLI, s. 49-79, s. 101-157, s. 168-215, s.226-241, s. 435-559, s. 561-709, s. 711-769, s. 903-1015 (til sammen 609 s. ill.)

Tilleggslitteratur

Brekke, N. G. m.fl. (2003). Norsk arkitekturhistorie. Frå steinalder til det 21. århundret. Oslo: Det Norske samlaget.

Larsen, P. og Lien, S. (2008). Kunsten å lese bilder. Oslo: Spartacus.

Meyer, S. (2009). Hva er et bilde. Om visuell kultur. Oslo: Pax Forlag.

Nochlin, L. (2002). Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax.

Tveterås, F., Arntsen T., Jernsletten, R. (2002). Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett & Viten.

Oppslagsverk

Gunnarsjaa, A. (2007). Arkitekturleksikon. Oslo: Abstrakt forlag.

Hall, J. (2008): Hall¿s Dictionary of Subjects & Symbols in Art. London: Perseus Books Group.

Lucie-Smith, E. (1990. siste opptrykk 2002). Illustrert kunstordbok Oslo: Cappelen Damm.

Mørstad, E. (2005). Visuell analyse. Metode og skriveråd. Oslo: Abstrakt forlag.

Mørstad, E. (2007). Malerileksikon. Teknikker, motivtyper og estetikk. Oslo: Unipub Forlag.

Mørstad, E. (2007). Skulpturleksikon Oslo: Unipub Forlag.

Litteratur om formidling

Aure, V. (2009). Kunstpedagogikken ved Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur & Design i Norge. I V. Aure, H. Illeris, H. Örtegren. Konsten som läranderesurs. (s. 130-174). Skärhamn:Nordiska Akvarellmuseet.

Aure, V. (2009). Læringssyn. I V. Aure, H. Illeris, H. Örtegren. Konsten som läranderesurs. (s. 208-223). Skärhamn:Nordiska Akvarellmuseet.

Aure, V. (2011). Kampen om blikket. En longitudinell studie der formidling av kunst til barn og unge danner utgangspunkt for kunstdidaktiske diskursanalyser. Stockholm: Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet.

Dysthe, O., Bernhardt N., Enskjønn L. (2012). Dialogbasert Undervisning. Kunstmuseet som læringsrom.Bergen. Fagbokforlaget.

Eeg, C. og Sørheim, E. (2006). Med egne øyne 1- om formidling av samtidskunst . Oslo: Gan forlag (2012 bare tilgjengelig som PDF)

Högkvist, S. (2006). Med egne øyne II - om formidling av videokunst . (Inkludert en DVD). Oslo: Gan forlag. (2012 bare tilgjengelig som PDF)

Oftedal Telhaug, A. (2013). Kunsten å formidle. Trondheim: Akademika Forlag.

Røyset, T. (2008). Museet som mulighetsrom. Masteroppgave i formgiving, kunst og håndverk. Oslo: HiO, Avd. for estetiske fag.

Samuelsen, A.M. (2013). Formidling av kunst til barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget.

Solhjell, D. (2001). Formidler og formidlet. En teori om kunstformidlingens praksis. Oslo: Universitetsforlaget.

Solhjell, D. (2009). Kunstmuseet som læringsarena. Oslo: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Sveen, D. (1995). Om kunst, kunstinstitusjon og kunstforståelse. Oslo: Pax Forlag.

Bøker i visuelle kunstfag som brukes i videregående skole. (Kunnskapsløftet)

Håberg, K. R. (2007). Kunst og formkultur 2. Fra de eldste tider til 1620. Vg2. Oslo: Gyldendal Undervisning.

Håberg, K. R. (2008). Kunst og formkultur 3. Fra 1600 til 1900. Vg 3. Oslo: Gyldendal Undervisning.

Vold, T. (2007). Kunst og formkultur 1. Fra 1900 til i dag. Vg1. Oslo: Gyldendal Undervisning.

Vold, T. (2008). Visuell kultur og samfunn. Vg 2 og Vg 3.. Oslo: Gyldendal Undervisning.