EPN-V2

ØAADM2000 Business Strategy Course description

Course name in Norwegian
Foretaksstrategi
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Recommended preliminary courses

    Alle hjelpemidler er tillatte.

  • Required preliminary courses

    Masteroppgaven leveres individuelt eller i gruppe på to studenter, og skal ha et omfang på 16 000 ord +/-10 %. Innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.

    Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres en muntlig presentasjon av hovedpunkter i oppgaven etterfulgt av en individuell muntlig eksamen. Masteroppgaven blir vurdert sammen med presentasjonen og muntlig eksaminasjon. Den muntlige presentasjonen er på 15 minutter for individuelle oppgaver og 20 minutter for gruppeoppgaver. Det blir gitt karakter for masteroppgaven med mulighet for justering av karakteren opp eller ned en karakter, på bakgrunn av den muntlige presentasjonen og muntlig eksamen.

  • Learning outcomes

    Det forutsettes godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning for å kunne avlegge eksamen.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen avlegges:

    • Barnekulturfestival;: Studentene skal i felleskap planlegge, utvikle og gjennomføre en barnekulturfestival der de formidler egne kunstneriske produksjoner og legger til rette for skapende hendelser for barnehagebarn i lokalmiljøet. Festivalen er studentstyrt.

    De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnekulturfestivalen, skal levere et skriftlig notat på om lag 700 ord der de diskuterer de ulike kunstneriske elementene i produksjonen og hvordan dette er tenk å kommunisere med aldersgruppen som er valgt.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

    Mer informasjon om arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplanfor bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

  • Teaching and learning methods

    Gradert skala A-F.

  • Course requirements

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt. For å fremme profesjonsfaglig forståelse og yrkesidentitet vil barnehagens verdigrunnlag, egenart og historie bli tematisert.

  • Assessment

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KUNNSKAP

    Kandidaten

    • har kunnskap om barnehagelærerrollen, og om barnehagens historie og egenart
    • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse
    • har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
    • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for barnehagepedagogisk arbeid
    • har kunnskap om barns væremåter, leke- og læringslyst og behov for omsorg, og om hvordan dette har sammenheng med deres interesser, forutsetninger og livserfaringer
    • har kunnskap om barnehagepedagogisk arbeid med barnegrupper i samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet.
    • har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen
    • har kunnskap om samiske perspektiver på barndom

    FERDIGHETER

    Kandidaten

    • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
    • kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning, og inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
    • kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold
    • kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø

    GENERELL KOMPETANSE

    Kandidaten

    • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
    • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial-, kulturell-, religiøs- eller livssynsbasert tilhørighet
    • kan analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis
    • kan analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • Permitted exam materials and equipment

    To interne sensorer og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer for bruk av sensor.

  • Grading scale

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    Høst

    • Individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning, omfang 2000 ord +/- 10 prosent

    Vår

    • Muntlig fremlegg i gruppe knyttet til språklig og kulturelt mangfold (om lag 20 minutter)

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:

    • Deltakelse i Inter1100; Seminar over 2 dager. Se Inter1100
    • Veiledning i gruppe på individuelt skriftlig arbeidskrav knyttet til lek og lekens betydning
    • Veiledning i gruppe og tilstedeværelse ved muntlig framlegg av arbeidskrav knyttet til språklig og kulturelt mangfold
    • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Examiners

    Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager, 3000 ord (+/- ti prosent).

    Ny/utsatt eksamen

    Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.