EPN-V2

ØAADM1001 Marketing Course description

Course name in Norwegian
Markedsføring
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og få generell kunnskap om verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse av markedsføringsloven og bestemmelser i forbrukerkjøpsloven. ;

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser

;

Ferdigheter

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter

;

Generell kompetanse

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og deltakelse i simuleringsspill.

Course requirements

Det er 2 arbeidskrav i emnet.

Det første arbeidskravet vil dreie seg om hvordan lykkes med markedsføring i praksis. Arbeidskravet er individuelt og det vil være 3 aktiviteter som inngår i arbeidskravet. I hver aktivitet vil det være faglig tekst og video som beskriver forhold ved markedsføring i praksis, etterfulgt av noen kontrollspørsmål om innholdet i materialet som må besvares.;Arbeidskravet vil bli gitt gjennom Canvas på bestemte tidspunkter gjennom semesteret, og for å få godkjent arbeidskravet;må studenten gjennomføre alle 3 aktiviteter.

Det andre arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. En del av simuleringsspillet vil foregå i klasserommet og det vil være tre forelesninger med obligatorisk oppmøte og deltakelse i spillet (deltakelse registreres gjennom pålogging i spillet). For å få godkjent arbeidskravet må studenter delta i spillet på 2 av de 3 obligatoriske forelesningene. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomføre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Assessment

Skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Emnet skal gi studenten kunnskap om skatte- og avgiftssystemet knyttet til næringsvirksomhet og selskaper, herunder beregningen av skatt og avgift.

Undervisningsspråk er norsk.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper
  • kjennskap til grunnleggende skatteforvaltningsrett
  • kjennskap til reglene om inntekts- og formuesbeskatning for personer, og skal kunne forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for personer
  • kjennskap til reglene om fradrag i utlignet skatt
  • kjennskap til sentrale regler for skattebetaling
  • kjennskap til sentrale regler for beregning av arbeidsgiveravgift
  • kjennskap til hvilke transaksjoner og hendelser vedrørende eierskap og egenkapital som kan utløse skatt
  • kjennskap til og skal kunne forklare skattemessige virkninger av opphør av virksomhet og likvidasjon av selskap

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse og sette opp beregning av alminnelig inntekt fra næring (EPF, AS, ANS)
  • beregne skattekostnad, betalbar skatt og utsatt skatt for aksjeselskaper
  • bruke gjeldende regler for beskatning av aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og innehaver av enkeltpersonforetak (foretaksmodellen) for å fastsette grunnlag for beskatning
  • gjennomføre omdanning av ENK til AS
  • bruke gjeldende regler for å beregne skattemessige virkninger av virksomhetsoverdragelse
  • vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
  • ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
  • fastsette inngangsverdi mv. for arving /gavemottaker
  • fastsette arveavgiftsgrunnlag for virksomhet, aksjer og andeler og beregne arveavgift

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg ny kunnskap innen ovennevnte rettsområder og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • kan se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Course contact person

Samlingsbasert med hovedvekt på digitale forelesninger og oppgaveseminarer