Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description
- Course name in Norwegian
- Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Introduction
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with. There is an opportunity to reuse self-produced text from MAVIT4070 in the master's thesis without self-citation.
-
Required preliminary courses
Grade scale A-F.
-
Learning outcomes
All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.
-
Content
- Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon.
- Visuell kommunikasjon.
- Produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt.
- Kvalitetssikring.
-
Teaching and learning methods
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
- Fem dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
-
Course requirements
- Oppdatert individuell plan for studiet.
- Individuell logg fra fem dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
- Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
- Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon ( yrkesfaglig bredde ). En logg prer yrke. Omfang:Ca. 800 ord per logg + bilder vedlegg, med mer.
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8).
-
Assessment
Individuell prosjekteksamen.
- Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.
Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.
Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.
Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.
Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.
Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.
Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.