EPN-V2

YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with. There is an opportunity to reuse self-produced text from MAVIT4070 in the master's thesis without self-citation.

  • Required preliminary courses

    Grade scale A-F.

  • Learning outcomes

    All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.

  • Content

    • Innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
    • Entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon.
    • Visuell kommunikasjon.
    • Produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt.
    • Kvalitetssikring.

  • Teaching and learning methods

    Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

    Praksis

    • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).
    • Fem dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • Course requirements

    • Oppdatert individuell plan for studiet.
    • Individuell logg fra fem dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
    • Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
    • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon ( yrkesfaglig bredde ). En logg prer yrke. Omfang:Ca. 800 ord per logg + bilder vedlegg, med mer.

    Det kreves 80 prosent tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8).

  • Assessment

    Individuell prosjekteksamen.

    • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring.Omfang: Ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

    Pensumliste

    Haaland, G. & Nielsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Kunnskapsdepartementet (2004). Se mulighetene og gjør noe med dem! Strategi for entreprenørskap i utdanningen 2004 - 2008 . Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 3-24.

    Kunnskapsdepartementet (2006). Læreplanverket . Oslo: Kunnskapsdepartementet.

    Nilsen, S. E. & Sund, G. H. (2013). Læring gjennom praksis: innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen . Oslo: PEDLEX norsk skoleinformasjon, s. 119-132.

    Peterson, M. & Westerlund, C. (2009). Slik tennes ildsjeler- en introduksjon til entreprenøriell læring . Uddevalla: Me University AB, s. 5-120.

    Postholm, M. B. & Moen, T. (2009). Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen: metodebok for lærere, studenter og forskere . Oslo: Universitetsforl., s. 5-103.

    Sylte, A. L. (2016). Profesjonspedagogikk- profesjonsretting / yrkesretting av pedagogikk og didaktikk . Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 109-113.

    Det er totalt 1200 sider pensum på dette emnet. Studenten velger minst 250 sider fra faglitteraturen i listen ovenfor og kan ellers velge 950 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av faglærer.