Programplaner og emneplaner - Student
SP306110 Counselling and collaboration Course description
- Course name in Norwegian
- Rådgivning og samarbeid
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet også forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. . I forbindelse med dette arbeidet vil det gjennomføres egentrening i små grupper hvor rollespill filmes for bruk i videre veiledning. Opptakene slettes umiddelbart etter veiledning.
-
Required preliminary courses
For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid kunnskap om etiske aspekter i rådgivning og samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
- bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- identifisere motstand og ulike barrierer i innovasjons- og samarbeidsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid
- analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid
- forholde seg kritisk til egen rolle i relasjonsarbeid
-
Content
Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Oppgave relatert til planlegging av eget utviklingsprosjekt (muntlig detaljert presentasjon ved hjelp av digitalt verktøy, 5-7 minutter).
- Oppgave knyttet til lydlære, engelsk som verdensspråk og refleksjon over muntlig kompetanse og utfordringer knyttet til vurdering: (del A: skriftlig analyse i gruppe av uttale og intonasjon i varianter av engelsk, ca. 1100 ord; del B: opptak ved hjelp av digitalt verktøy av refleksjoner over hvordan analysen i del A virker inn på vurderingen av muntlige ferdigheter i skolen, 5-7 minutter).
- Oppgave relatert til selvvalgt pensum og utviklingen av interkulturell kompetanse (del A: skriftlig beskrivelse av et leseopplegg som fremmer interkulturell kompetanse, 1000 ord, del B: minst tre bidrag i en forumdiskusjon om oppleggene).
- Oppgave knyttet til drøfting av et selvvalgt og godkjent engelskdidaktisk tema (innlevering av en individuell, par- eller gruppe lyd- eller videofil med 5-7 minutter per student).
- Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York. Dette fastsettes av faglærer. (I studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt. Dette arbeidskravet bortfaller derfor.)
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.
-
Teaching and learning methods
Disse kan veksle mellom
- Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- Rådgivningsøvelser i små grupper
- Litteraturstudier
Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i små grupper som ledd i egenutvikling.
-
Course requirements
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav1: Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Planen skal omfatte valg av tema, foreløpig problemstilling og forslag til hvordan problemstillingen kan belyses ved hjelp av forskning, litteratur og teori, eventuelle etiske overveielser, samt tidsplan. Omfang 500 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 2: Individuelt refleksjonsnotat om egenutvikling i rådgivning, omfang 1200 ord +/- 10 %
Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper gjennom semesteret.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
-
Assessment
I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utviklingen av engelskkompetansen med vekt på muntlig kompetanse i 7-10.trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset videreutvikling av elevers og studentenes egne muntlige ferdigheter i vid forstand. I dette emnet inngår videre arbeid med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster, forholdet mellom språk og kultur og interkulturell kompetanse.
-
Permitted exam materials and equipment
Opptak på programmet og bestått eksamen emne 1.
-
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten - har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk
- har kjennskap til noen varianter av engelsk
- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
Ferdigheter
Studenten - kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten - kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
-
Examiners
Undervisningen i emne 2 gis i vårsemesteret. Studiearbeidet i engelsk 2 foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, drives den første av samlingene i emne 2 av Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av studiet og er ment å gi deltakerne en sjanse til å bruke engelsk i autentiske situasjoner. I studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt.
Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige og muntlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet, samtidig som egne lydopptak danner grunnlag for vurdering av studentens egne muntlige ferdigheter.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.