EPN-V2

SERNB1100 Basic Natural Sciences Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende naturvitenskaplige fag
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utvalgte deler av menneskets anatomi og fysiologi, for å forstå hvordan mat og næringsstoffer omsettes i kroppen
    • har grunnleggende kunnskap om kjemi, biokjemi og cellebiologi som kunnskapsgrunnlag for forståelse av ernæring og matvarekunnskap
    • har bred kunnskap om næringsmiddelkjemiske endringer i mat og drikke
    • har kjennskap til metoder og prosesser som benyttes for å fremskaffe naturvitenskapelig kunnskap

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre enkle laboratorieøvelser, henvise til relevant informasjon og presentere resultater i en labrapport, i henhold til gitte kriterier
    • kan anvende Matvaretabellen
  • Content

    • Kjemi (generell, organisk, biokjemi).
    • Cellebiologi.
    • Fysiologi.
    • Anatomi.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, laboratorieforsøk, gruppearbeid og selvstudium.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 100 prosent deltakelse på inntil tre laboratorieøvelser, inntil 6 studenter i gruppa.
    • skriftlig grupperapport fra to av tre laboratorieøvelser på inntil 1000 ord fra to av tre laboratorieøvelser.
    • en teoretisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil 6 studenter i gruppa.
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fem timer.

    Sensorordning: Interne.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Kalkulator, periodesystem.

    Pensumliste

    Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2012). Kjemien stemmer: Kjemi 1 grunnbok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.

    Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2012). Kjemien stemmer: Kjemi 1 studiebok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.

    Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2013). Kjemien stemmer: Kjemi 2 grunnbok (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm.[Utvalgte kapitler]

    Grønneberg, T., Hannisdal, M., Pedersen, B. & Ringnes, V. (2013). Kjemien stemmer: Kjemi 2 studiebok (4. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm.[Utvalgte kapitler]

    Hauge, J. G., Aakvaag, R. K. & Christensen, T. B. (2001). Biokjemi: En grunnbok (4. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.

    Mattilsynet, Helsedirektoratet & Universitetet i Oslo. (2014). Matvaretabellen . Hentet 18. april 2016 fra http://www.matvaretabellen.no/

    Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E., Bjålie, J. G. & Toverud, K. C. (2006). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

    PDF-filer som er lagt ut på fronter

    Abrahamsson, L., Feltzin, K. & Lindblad, G. (1992). Näringslära för högskolan . Malmö: Almqvist & Wiksell ekonomiförl.[Kapittel 12]

    Hemmer, E., Askim, M., Lynum, L., Karlsen, H., Nordeng, A. & Nybraaten, G. (2001). Næringsmiddellære: Råstoff, produksjon og ferdigvarer . Oslo: Yrkeslitteratur.[Kapittel 6]

    Kristensen, A. M. & Løken, E. B. (2003). Kan vi stole på matvaretabellen? Norsk tidsskrift for ernæring, 1 (3), 8.

    Mattilsynet. (2012). About the table values . Hentet 15. april 2016 fra http://www.matportalen.no/verktoy/the_norwegian_food_composition_table/about_the_table_values

    Nordbotten, A., Løken, E. B. & Rimestad, A. H. (2000). Sampling of potatoes to determine representative values for nutrient content in a national food composition Table. Journal of Food Composition and Analysis, 13 (4), 369-377. doi:http://dx.doi.org/10.1006/jfca.2000.0906

    (Pensumliste ajour: 2016-07-08. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)