Programplaner og emneplaner - Student
DT1000 Drama and Theatre Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Drama og teaterkommunikasjon
- Study programme
-
One-year Programme in Drama og Theatre CommunicationBachelor Programme in Drama and Theatre
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger
Required preliminary courses
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Learning outcomes
Det benyttes to interne sensor (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Content
Emnet inneholder følgende tre hovedområder:
- Dramapedagogikk.
- Teaterkunnskap.
- Uttrykk og samspill.
Teaching and learning methods
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Produksjon (YF)
- Tekniske tjenester (YF)
- Dokumentasjon og kvalitet (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Grunnleggende ferdigheter i yrkesutøvelsen (YF/PF)
- Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (YF/PF)
- Prosjekt som metode (YF/PF)
- Pedagogisk entreprenørskap (YF/PF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (YF/PF)
- Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- En skriftlig drama- og teaterfaglig oppgave. Studenten får en skriftlig tilbakemelding fra lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder i skolen.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
- En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- Overvære teaterforestillinger for voksne og barn.
- To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. fem sider).
- En skriftlig oppgave fra pensum i teaterhistorie (ca. ti sider). Studenten får veiledning og skriftlig tilbakemelding fra lærer.
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Deltakelse i én forestilling under -Åpen dag-.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (maks 15 sider).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Assessment
Eksamen i emnet er tredelt:
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
Oppgaven skal være på ca. ti sider.
Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
2. Fordypningsoppgave - individuell
Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:
- Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
- Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.
Fordypningsoppgaven teller40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Studentene får forelagt utvalgte tekster og/ objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:
- Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
- Gruppens innsikt i dramaturgiske og estetiske kriterier.
- Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.
Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.
Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave
Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
2. Fordypningsoppgave - individuell
Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.