EPN-V2

DT1000 Drama and Theatre Communication Course description

Course name in Norwegian
Drama og teaterkommunikasjon
Study programme
One-year Programme in Drama og Theatre Communication
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger

Required preliminary courses

Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Learning outcomes

Det benyttes to interne sensor (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Content

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Dramapedagogikk.
  • Teaterkunnskap.
  • Uttrykk og samspill.

Teaching and learning methods

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF)
  • Tekniske tjenester (YF)
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Yrkeskvalifikasjoner og yrkeskompetanse (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Grunnleggende ferdigheter i yrkesutøvelsen (YF/PF)
  • Analyse og refleksjon av helhetlige yrkesoppgaver (YF/PF)
  • Prosjekt som metode (YF/PF)
  • Pedagogisk entreprenørskap (YF/PF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (YF/PF)
  • Forskjellige arbeidsmåter og metoder i opplæring, deres premisser, fordeler og ulemper (YF/PF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

I hovedområde dramapedagogikk:

  • Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
  • En skriftlig drama- og teaterfaglig oppgave. Studenten får en skriftlig tilbakemelding fra lærer.

I hovedområde teaterkunnskap:

  • To fortellerrunder i skolen.
  • Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
  • En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
  • Overvære teaterforestillinger for voksne og barn.
  • To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. fem sider).
  • En skriftlig oppgave fra pensum i teaterhistorie (ca. ti sider). Studenten får veiledning og skriftlig tilbakemelding fra lærer.

I delen uttrykk og samspill:

  • Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
  • Deltakelse i én forestilling under -Åpen dag-.

I dramapraksis og fortellerpraksis:

  • Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
  • En skriftlig rapport om praksisperioden (maks 15 sider).

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

Oppgaven skal være på ca. ti sider.

Hjemmeeksamenen teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven skal ha fokus på en selvvalgt dramapedagogisk problemstilling som utdypes i et selvstendig dramapedagogisk opplegg. Teori og metode skal drøftes i relasjon til eget opplegg, eget tema og problemstilling. Fordypningsoppgaven vurderes på følgende grunnlag:

  • Studentens evne til å reflektere omkring dramapedagogiske problemstillinger.
  • Studentens evne til å kunne planlegge et forløp med den nødvendige metodeanalyse og strukturering.

Fordypningsoppgaven teller40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Studentene får forelagt utvalgte tekster og/ objekter. Gruppen har én uke til å utarbeide sin formidling i dramatisk form. Praktisk utøvende eksamen vurderes på følgende grunnlag:

  • Gruppens evne til å beherske uttrykk og samspill.
  • Gruppens innsikt i dramaturgiske og este­tiske kriterier.
  • Gruppens evne til å vurdere eget arbeid både når det gjelder prosess og produkt.

Praktisk utøvende eksamen teller 40 prosent av endelig bestått karakter.

Eksamensresultat kan ikke påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

1. Hjemmeeksamen i teaterhistorie - individuell skriftlig oppgave

Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Fordypningsoppgave - individuell

Oppgaven vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Vurderes av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.