EPN-V2

ARKAD6100 Records Management and Recordkeeping Systems Course description

Course name in Norwegian
Arkivdanning og arkivsystem
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Programme description
  • Introduction

    Emnet kombinerer teori og praksis for å utvikle en god forståelse for funksjonelle krav, prinsipper og prosedyrer i arkivdanning, og gir en bred innføring i arkivvitenskaplig teori og metode og internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet. Emnet gir også en introduksjon til prinsipper og metoder for arkivplanlegging.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskaper.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    • har gode kunnskaper om de arkivteoretiske forutsetningene for arkivdanning
    • har kunnskap om funksjonsanalyse som verktøy i arkivdanningen
    • har gode kunnskaper om Noark 5-standardens oppbygning og funksjoner
    • har god kjennskap til funksjoner i og bruk av elektroniske sak-/arkivsystemer
    • har gode kunnskaper om utfordringene ved bevaring av elektroniske arkiver
    • har kunnskaper om prinsipper og metoder for arkivplanlegging

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke elektroniske sak-/arkivsystem som verktøy i arkivdanningsprosessen
    • kan gjennomføre en enkel funksjonsanalyse
    • kan bruke elektroniske sak-/arkivsystem som verktøy i arkivdanningsprosessen
    • kan analysere og forklare utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bevaring
    • kan analysere dokumentasjonsbehov i en virksomhet og bruke analyseresultatene som grunnlag for utarbeiding av en arkivplan
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

  • Course requirements

    Studentene skal levere to obligatoriske arbeidskrav:

    • En individuell oppgave om et oppgitt tema. Teksten skal være på fem til syv sider (11 500 til 16 000 tegn inkludert mellomrom). Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.
    • En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på inntil fem, som skal skrive en oppgave på ca. ti sider (23 000 tegn inkludert mellomrom) med utgangspunkt i et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.

    Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på syv til ni sider (16 000 til 21 000 tegn inkludert mellomrom). En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.