EPN

YPDFO6100 Principles and methods of occupational and professional differentiated training Course description

Course name in Norwegian
Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
Study programme
Yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring i tråd med fagfornyelsen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring. 

Required preliminary courses

Opptak til studieprogrammet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap Studenten har

  • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

Ferdigheter Studenten kan

  • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2   
  • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
  • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse   
  • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv

Content

  • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
  • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • Yrkesinteresser som læreforutsetning
  • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 % 

 

Ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet