Studyinfo subject YFHD2200 2021 HØST
YFHD2200 Youth culture, gender and diversity Course description
- Course name in Norwegian
- Ungdomskultur, kjønn og mangfold
- Study programme
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING
2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
Generell kompetanse
Studenten
kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Content
Ungdomskultur, barn og unges utvikling
Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
Omsorg ved kriser
Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
Praksis
10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
10 dager yrkesfaglig praksis
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% + vedlegg, bilder mm. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.
Arbeidskrav 2
Gruppebasert* praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg for resten av klassen med selvvalgt tema innenfor kunst og håndverk. Det skal vedlegges en undervisningsplan. Omfang: ca. 30 minutter presentasjon i grupper á 4-5 studenter. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i teori innenfor de aktuelle temaene og øve på samarbeid om undervisning i et profesjonsfellesskap.
*Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon og refleksjon fra 10 dagers yrkespraksis med fokus på produkter, teknikker og arbeidsprosesser relevant for undervisning på ungdomstrinnet. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang:800 ord +/- 10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med ulike teknikker og materialer, som kan anvendes i undervisning på ungdomstrinnet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører
arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Assessment
Individuell praktisk - muntlig
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.